My Followers

Memilih makanan lebih sihat di sekolah

Isu mengenai makanan kantin tidak sihat membuat ramai ibubapa ragu-ragu dengan jenis makanan yang dijual di kantin sekolah anak-anak mereka. Bagaimanakah ibubapa boleh mengajar anak-anak mereka untuk memilih makanan yang sesuai dan lebih berkhasiat apabila membeli snek pada waktu rehat di kantin sekolah mereka?

Makanan snek yang diambil oleh anak-anak pada waktu rehat di sekolah bukanlah untuk menggantikan sarapan atau makan tengah hari. Snek yang berkhasiat boleh membantu mengenyangkan mereka sehingga waktu makan tengah hari, dan paling penting, memberi mereka tenaga yang diperlukan untuk belajar dan melakukan aktiviti di sekolah.

Untuk mengajar anak-anak anda bagaimana memilih snek yang lebih sihat, anda mungkin perlu mengunjungi kantin sekolah bersama anak anda dan membantunya memilih jenis makanan yang betul. Ikut petua-petua berikut, khususnya jenis  makanan yang patut diambil secara lebih kerap, sesekali dan seboleh-bolehnya dielakkan sama sekali:

1 Galakkan anak-anak anda lebih kerap mengambil makanan ini:

- Snek yang kurang berminyak dan kurang manis, tetapi membekalkan nutrien yang berguna, seperti sandwich dengan inti telur, ayam, sardin atau tuna; kuih apam; pau kukus; atau mihun sup dengan sayuran dan daging. Buah-buahan seperti pisang, jambu batu dan epal juga merupakan pilihan yang baik.

- Minuman kurang manis dan berkhasiat juga boleh diambil. Antaranya adalah susu (termasuk yang berperisa), susu kacang soya, jus buah-buahan segar, dan minuman yogurt.

2 Ajar anak-anak anda supaya mengambil makanan ini sekali-sekala (hadkan kepada 1-2 kali seminggu):

- Nasi lemak, nasi goreng atau mi/mihun/kuihteow goreng, mi kari.

- Makanan ini boleh diambil sesekali kerana ianya membekalkan beberapa nutrient penting, tetapi mengandungi lemak yang tinggi. Nasihatkan anak anda supaya makan hidangan kecil sahaja (atau separuh).

3 Ajar anak-anak supaya mengurangkan pengambilan snek ini (tidak lebih daripada sekali seminggu):

- Makanan yang berminyak, mengandungi banyak lemak dan garam, seperti pisang goreng; burger, sosej, nuget goreng dan kentang goreng.

- Makanan dan minuman manis dan mengandungi banyak gula seperti air sirap, kordial buah-buahan, minuman berkarbonat, gula-gula dan kuih-muih manis.

- Makanan yang mengandungi banyak garam dan perisa, seperti kerepek/keropok; dan snek dengan perasa tiruan.

Akhir sekali, ingatkan anak-anak anda supaya sentiasa memastikan makanan yang mereka pilih adalah segar dan bersih, dan jangan membeli makanan yang tidak ditutup dengan betul.

Jika anda rasa kantin sekolah anak-anak anda tidak menyediakan makanan yang sihat, anda boleh berbincang dengan pihak sekolah semasa mesyuarat PIBG (Persatuan Ibu Bapa dan Guru) tentang cara-cara kantin sekolah boleh membaiki perkhidmatan dengan menyediakan pilihan makanan yang lebih sihat.

Jika anda khuatir anak-anak anda tidak mendapat makanan yang berkhasiat dari kantin sekolah mereka, anda juga boleh membekalkan snek dari rumah untuk dimakan pada waktu rehat. Dengan cara ini, anda boleh pastikan anak-anak anda mendapat segala nutrien penting yang diperlukan untuk menyokong gaya hidupnya yang aktif!

* Hal-hal Pemakanan Keluarga, Persatuan Pemakanan Malaysia, Persatuan Dietitian Malaysia dan Persatuan Kajian Obesiti Malaysia.

Sumber: Berita Harian - 1Klassifieds 
Post a Comment