My Followers

Pilihan tempat duduk pesawat

BERCUTI adalah saat yang dinanti-nantikan, apatah lagi ke destinasi percutian yang diidamkan. Menaiki pesawat membuatkan perjalanan lebih mudah terutama menjimatkan masa dan tenaga.

Namun, bagi memudahkan perjalanan dan memberi keselesaan sepanjang penerbangan, pemilihan tempat duduk memainkan peranan penting.

Selain memberikan keselesaan, anda boleh memilih tempat duduk bersama keluarga kerana ada sesetengah syarikat penerbangan menentukan tempat duduk kita dalam pesawat.

Dengan itu, sudah pasti anda akan menghadapi masalah terutama yang mempunyai anak kecil.

Justeru, tip melancong kali ini mungkin dapat memberikan panduan atau pilihan untuk menentukan tempat duduk selesa di dalam pesawat.

Selain memperoleh keselesaan, anda juga pastinya akan gembira sepanjang penerbangan.

* Pertama: Beberapa jenis pesawat daripada pelbagai syarikat penerbangan di dunia memiliki dua atau tiga tempat duduk. Oleh itu, jika melancong seorang diri, lebih baik anda memilih tempat duduk dengan dua kerusi.

Jika memilih tiga tempat duduk dan duduk di tengah, pasti anda tidak selesa. Memilih dua tempat duduk, penerbangan anda akan lebih selesa dan berasa nyaman sehingga sampai ke destinasi.

* Kedua: Pilihlah tempat duduk yang berada di sisi kanan dan kiri lorong jalan. Ia adalah tempat duduk yang paling ideal dan selesa selain baik untuk kesihatan.

Ini kerana, posisi itu memberikan anda akses yang baik untuk masuk dan keluar terutama ketika mahu ke tandas.

Anda juga boleh berdiri dari tempat duduk selain berjalan-jalan bagi menghilangkan lenguh kaki tanpa mengganggu mereka yang duduk di sebelah anda.

* Ketiga: Jika ada melakukan penerbangan pada waktu pagi, pilihlah tempat duduk yang jauh dari tingkap supaya anda tidak diganggu sinaran matahari.

Silau matahari pastinya mengganggu saat anda tidur sekali gus membuatkan anda mengantuk apabila tiba di destinasi.

* Keempat: Jika anda ingin melihat pemandangan udara yang menyenangkan. Pilihlah kerusi di sebelah tingkap. Namun, jangan ambil kerusi di tepi tingkap tetapi betul-betul berada di sayap kapal terbang.

Alih-alih dapat melihat awam dan langit yang membiru, anda hanya dapat melihat sayap kapal terbang yang sudah pasti membosankan anda.

* Kelima: Ruang antara tempat duduk yang sempit sudah pasti membuatkan kaki tidak selesa. Bagi memberikan keselesaan kaki sepanjang penerbangan, pilih tempat duduk di barisan pintu keluar iaitu di pintu kecemasan.

Di bahagian itu, terdapat ruang lebih untuk melunjur kaki dan yang pasti anda memperoleh keselesaan sepanjang penerbangan.

* Keenam: Kenali jenis pesawat yang anda akan naiki. Setiap jenis pesawat memiliki peraturan memilih tempat duduk masing-masing.

Apabila mengetahui peraturannya, anda senang memilih mana tempat duduk yang terbaik untuk anda.

Sumber: Berita Harian - Tue, Aug 23, 2016 - 1Klassifieds 

Warna terang sayur dan buah mempengaruhi kesihatan


PERNAHKAH anda terfikir sayuran berwarna terang sebenarnya mempengaruhi kesihatan kita? Pernahkah juga kita berfikir setiap sesuatu yang Allah ciptakan sebenarnya memberi manfaat besar kepada kehidupan manusia jika digunakan dengan sewajarnya.

Sebagai menambahkan pengetahuan anda, warna pada tumbuhan adalah terhasil daripada fitokimia. Ia bukan saja membuatkannya kelihatan sedap apabila dipandang, tetapi juga membekalkan khasiat yang penting kepada kesihatan seseorang.

Oleh itu, suri rumah dan ibu perlu bijak memilih sayuran dan buah yang berwarna terang ini untuk dihidangkan kepada keluarga kerana menerusi amalan memakan sayuran jenis ini boleh menjadi perisai yang baik kepada tubuh daripada serangan penyakit merbahaya.

Bagi kalangan selebriti di Barat yang sangat mementingkan diet sihat, mereka lebih cenderung memilih sayuran yang berwarna terang sama ada yang berwarna merah, jingga, ungu dan kuning kerana faktor nutrien yang terkandung di dalamnya.

Jika kita lihat warna merah pada sebiji tomato adalah disebabkan kandungan lycopene atau karotenoid di dalamnya, di mana kandungan lycopene didapati semakin bertambah banyak ketika buah itu matang. Kajian juga mendapati sebiji tomato merah mengandungi kadar lycopene yang lebih tinggi berbanding sebiji tomato berwarna kuning.

Lycopene bertindak sebagai agen antioksida yang membantu tubuh menyerap radikal bebas dan membaiki sel badan yang rosak dan menyahkan toksin yang menyebabkan penghasilan sel barah.

Antara sayuran dan buah yang berwarna adalah seperti tomato, tembikai, lada merah, lada benggala, labu, lobak merah, limau pomelo merah jambu dan merah.

Beta karotene adalah sejenis karotenoid yang menyebabkan sayuran atau buah itu berwarna jingga seperti lobak merah.

Secara semula jadi tubuh akan menukar beta karotene kepada Vitamin A jika diperlukan. Pada masa sama beta karotene bertindak sebagai agen antioksida yang melindungi tubuh dari kebanyakan jenis kanser dan penyakit jantung, memperlahankan kemaraan penyakit mata seperti katarak dari merebak.

Lobak, buah labu, mempelam dan buah aprikot adalah sebahagian contoh kumpulan makanan berwarna jingga. Sebagai contoh, labu adalah sumber Vitamin B6 yang baik, selain sayur-sayuran hijau seperti bayam merah juga banyak mengandungi beta karotene.

Sementara itu, kumpulan sayuran atau buah yang berwarna jingga kuning pula mengandungi betacrytoxanthin yang diklasifi kasi secara kimia sebagai xanthophylls iaitu kandungan agen antikanser dan mampu mempertingkatkan fungsi jantung.

BETA-CRYTOXANTHIN membekalkan aktiviti antioksida dalam tubuh.

Nanas, oren, betik, jagung manis, nectarines, buah limau nipis dan peach tergolong dalam kumpulan makanan jingga kuning. Bromelin dalam nanas dan papain di dalam betik adalah enzim proteolitik yang mampu membantu meningkatkan fungsi penghadaman tubuh badan kita. Pisang pula membekalkan Vitamin B6 yang mampu mengawal hormon.

Pengambilan yang banyak buah-buahan dan sayuran yang kaya dengan lutien dan zeaxanthin dalam diet seharian iaitu buah dan sayuran yang tergolong mengandungi pigmen kuning pekat dan atau sayuran berdaun hijau tua mampu mengurangkan risiko penyakit kemerosotan macula dalam retina mata akibat peningkatan usia.

Antaranya seperti bayam, avocado, kacang hijau, kale, kubis, collard greens dan mustard greens adalah dari kumpulan makanan hijau kuning.

Bagi kumpulan sayuran hijau didapati mengandungi glucosinolates, sulforaphane, isothiocyanates dan indoles yang ada peranannya masing-masing kepada kesihatan yang baik.

Sulforaphane dalam tumbuhan bersifat anti karsinogenik (anti kanser), manakala sulforaphane dan isothiocyanates adalah agen antioksida dan merangsang pengeluaran enzim penyahtoksin asli yang mujarab kepada tubuh. Indoles pula mampu mengelakkan sel-sel badan dari kerosakan sel dan penyakit kanser.

Iaitu seperti brokoli, kubis Brussels, Bok Choy, kubis bunga dan kubis adalah ahli kumpulan hijau. Kebanyakan sayuran cruciferous (tergolong dalam keluarga sayur kubis) berperanan mengurangkan risiko kanser.

Umpamanya brokoli sumber yang kaya dengan Vitamin A, Vitamin C, beta-karotene dan asid folik yang sangat baik. Kubis juga tidak mengandungi kolesterol, berkalori rendah dan sumber Vitamin C yang bagus. Kubis bunga pembekal folat yang baik.

Bawang putih, bawang merah dan kucai tergolong dalam kumpulan makanan putih dan berbau tajam. Ia mengandungi allyl sulfi des yang juga agen antitumor, selain mampu mengurangkan kolesterol tidak baik dan tekanan dalam darah.

Dikatakan kumpulan makanan berwarna ungu sama ada ada buahan, sayuran atau bunganya berwarna merah, ungu dan biru ungu mengandungi anthocyanin; iaitu agen antioksida terbaik. Pigmennya mudah larut dalam air dan mampu memantulkan warna merah hinggalah ke biru.

Ia mampu melindungi badan dari kerosakan osidatif yang menyebabkan penyakit jantung, kanser dan penuaan. Anggur ungu, beri biru, beri hitam, rasberi, kranberi, plum, buah prun, kismis, buah terung, blackcurrant dan kubis ungu tergolong dalam kumpulan makanan ungu.

Sayur dan ulam penting untuk badan yang sihat


SAYUR-SAYURAN adalah antara hidangan yang paling kurang digemari terutama di kalangan kanak-kanak. Malah, golongan dewasa juga ada yang tidak menggemari sayuran walaupun umum mengetahui bahan itu mempunyai vitamin yang banyak serta elok untuk kesihatan.

Tidak dinafikan sayur dan buah juga memainkan peranan bagi sesiapa yang mahu mengurangkan berat badan secara menyihatkan.

Kandungan air dan serat yang tinggi dalam kebanyakan buah-buahan serta sayur-sayuran menjadikannya pilihan terbaik untuk hidangan ringan menyihatkan di samping disajikan dalam hidangan utama.

Vitamin dan khasiat dalam buah serta sayur membantu untuk memperoleh tahap kesihatan yang baik. Serat membuatkan seseorang itu cepat berasa kenyang. Oleh itu, ia memang pilihan bijak.

Serat juga membantu dari segi penghadaman, sekaligus membolehkan tubuh memproses apa yang dimakan menerusi cara menyihatkan.

Bagaimanapun, cara penyediaan dan memasak sebenarnya menyumbang kepada kehilangan vitamin dalam bahan mentah itu.

Ada cara yang boleh diikuti untuk mengelakkan kehilangan banyak khasiat dalam sayur. Jika ke pasar atau pasar raya untuk membeli sayur, pilihlah yang segar.

Pemilihan sayur-sayuran organik juga satu langkah bijak. Ia mungkin lebih mahal sedikit berbanding sayur-sayuran yang ditanam secara konvensional tetapi sayur boleh digunakan sepenuhnya tanpa perlu membuang batang atau kulitnya.

Antara sayuran organik yang cukup baik adalah sayuran berdaun hijau seperti bayam. Lapisan luar sayuran hijau itu boleh dimakan dengan selamat malah ia mengandungi paling banyak vitamin C.

Untuk kentang organik pula, usah buang kulitnya sebelum memasak kerana kulit kentang organik mengandungi kandungan antioksida yang tinggi.

Jika sayur yang bukan organik, pilihlah yang ada dimakan ulat kerana ia menandakan sayur itu ditanam tanpa menggunakan banyak racun serangga.

Semua sayur-sayuran seharusnya dimasak ketika ia masih segar kerana rasa, rupa dan nilai makanan itu dalam keadaan terbaik. Sebaiknya, ia disediakan sejurus sebelum memasak kerana jika dibiarkan lama dalam air, ia boleh menyebabkan sebahagian khasiatnya menyerap keluar.

Potong bahagian yang diperlukan dan mengandungi banyak zat saja. Misalnya ada sayur yang mempunyai zat paling banyak pada daunnya. Elakkan memotong sayursayuran kepada potongan kecil, jika boleh usah memotong sayur berkenaan.

Memasak secara mengukus lebih baik jika dibandingkan dengan cara merebus. Kaedah mengukus dapat memastikan zat pada sayursayuran itu tidak hilang dengan banyak. Jika mahu merebus, pastikan sayur-sayuran tidak direbus hingga ia lembik.

Selain sayuran yang perlu dimasak, ulam ulaman turut mempunyai khasiat yang banyak termasuk banyak bahan antioksidan yang mampu menghalang tindakan radikal bebas.

Sebenarnya amalan makan ulam menjadi budaya masyarakat negara ini terutama Melayu sejak turun temurun lagi.

Apabila kita makan, kita sebenarnya membuat pelaburan pada kesihatan. Kesan pelaburan ini bergantung kepada jenis makanan diambil. Apa-apa beringat dari awal lebih mendatangkan faedah berbanding apabila sudah mendapat penyakit akibat gaya hidup yang tidak sihat.

JENIS EKZOS PILIHAN

Tiga jenis modifikasi ekzos:

Ekzos yang dibaikpulih dari tabung depan hingga ke peredam bunyi. Jenis yang ini memang menaikkan prestasi memecut kereta. Kebanyakan mereka yang berkemampuan dari segi kewangan gemarkan jenis ini. Modifikasi dibuat bermula dari ruang ekstraktor ke tabung tengah dan terus ke ekzos belakang.

Proses baikpulih dibuat dari tabung tengah ke peredam bunyi tetapi cara ini hanya meningkatkan prestasi pemecutan kereta pada kadar yang sederhana.

Ada kereta yang ekzosnya besar tetapi kenderaan dibawa secara perlahan. Bagi jenis ini yang ditukar cuma peredam bunyinya saja. Dari segi prestasi tiada tetapi dari segi bunyi boleh buat gempar di atas jalan raya.

Tiga jenis ekzos yang biasa diminati:

EKZOS NANAS

Tidak menghasilkan bunyi bising walaupun saiznya agak besar.

EKZOS TABUNG

Jenis ini menghasilkan bunyi bising biasanya diguna pada pemilik kereta Kancil dan Satria supaya kelihatan lebih hebat dan bergaya.

EKZOS PAIP BERKEMBAR

Jenis ini bentuknya sama dengan ekzos nanas tetapi dari kelebihannya adalah prestasi `pick up' kereta menjadi hebat.

Sumber: Berita Harian - 1Klassifieds

Tip berjimat selepas menyambut hari raya

DENGAN berakhirnya cuti Hari Raya, ramai yang mengeluh kerana masih ada beberapa minggu lagi sebelum mendapat gaji. Perbelanjaan seperti petrol, servis kereta, tol, pakaian raya, kuih raya, perabot baru dan sebagainya banyak menggunakan wang.

Ini meninggalkan kesan kewangan mendalam untuk beberapa bulan akan datang, lebih-lebih lagi jika belian secara hutang. Di sini, kami mahu berkongsi tip berjimat cermat hasil temu bual dengan orang ramai yang jika diamalkan dapat membantu memulihkan kedudukan kewangan anda.

BERHENTI MEROKOK

"Langkah paling berkesan ialah berhenti merokok. Bulan puasa tahun ini saya cuba tidak merokok langsung. Sudah lebih sebulan saya tidak hisap rokok. Saya berjaya menjimatkan RM41.30 seminggu." -Mohammed, Pengawal Kredit.

Manfaat: Kesihatan diri lebih baik serta menjimatkan RM537 dalam tiga bulan. Setahun boleh jimat sampai RM2,147.

BAWA BEKAL KE TEMPAT KERJA

"Untuk berjimat, saya bawa bekal makan tengah hari ke tempat kerja tiga kali seminggu. Nasi bungkus sekarang hampir RM5. Saya berjimat kira-kira RM30 seminggu." - Razman, Akauntan.

Manfaat: Makanan enak dimasak isteri dan menjimatkan RM390 dalam tiga bulan.

Setahun berjimat RM1,560.

MENCUCI KERETA SENDIRI

"Cuci sendiri kereta pada hujung minggu. Bayaran bagi cuci kereta RM9 sekali cuci. Ini bermakna anda boleh jimat RM36 sebulan (jika anda mencuci kereta setiap minggu). Kerja mencuci juga satu senaman yang baik." -Khairi, Eksekutif Pembangunan Perniagaan.

Manfaat: Dalam setahun anda dapat berjimat RM468, cukup untuk menampung kos petrol untuk dua bulan.

BERIADAH DI RUMAH

"Saya membatalkan keahlian di gimnasium sebelum bulan puasa. Lagi pun, saya jarang pergi ke sana kerana kesibukan kerja. Sekarang, saya bersenam di rumah saja. Jumlah yang saya jimatkan ialah RM180 sebulan." -Baharom, Juruteknik IT.

Manfaat: Penjimatan selama tiga bulan ialah RM540. Setahun pula ialah RM2,160.

BAYAR BIL KAD KREDIT PADA MASANYA

"Sentiasa bayar kad kredit pada masanya untuk mengelakkan denda bayaran lewat antara RM10-RM100. Jika boleh, selesaikan baki kad kredit secepat mungkin untuk mengelakkan caj faedah tinggi." -Ahmad Kamal, Pengaturcara.

Manfaat: Membayar bil pada masanya dapat menjimatkan RM120-RM1,200 setahun.

BUAT SENARAI BARANG YANG PERLU DIBELI

"Sebelum ini, kalau nak beli barang dapur, saya beli saja yang terasa nak beli, terutama jika nampak barang ditawarkan pada harga rendah atau promosi `beli satu dapat satu' atau `beli dua, dapat hadiah percuma'. Sekarang saya lebih berhati-hati. Saya sediakan senarai barang yang nak dibeli sebelum ke pasar atau ke kedai. Banyak yang saya jimat, lebih kurang RM40.00 seminggu." -Karina, Setiausaha Syarikat.

Manfaat: Berdisiplin apabila membeli-belah boleh menjimatkan anda RM520 untuk tiga bulan atau RM2,080 setahun.

JIMAT MINYAK

"Saya ada kereta dan motosikal di rumah. Selalunya saya akan bawa kereta, walaupun ke kedai berhampiran. Kini saya kurangkan pandu kereta, tetapi menunggang motosikal. Jimat minyak, tiada tol dan tak perlu bayar untuk meletak kereta." - Alif, Pegawai Bank.

Manfaat: Jika dua kali seminggu ke kedai atau pasar raya berhampiran, anda dapat berjimat sekitar RM25 seminggu.

Penjimatan dalam tiga bulan ialah RM325 dan setahun -RM1,300.00. Jika anda mengamalkan tips di atas, anda dapat berjimat RM2,825 hingga RM3,075 dalam tiga bulan, cukup untuk membayar hutang akibat perbelanjaan berlebihan sempena menyambut raya. Jika diamalkan secara berterusan, anda dapat berjimat antara RM11,300 dan RM12,300 setahun.

Nota: Artikel disediakan Securities Industry Development Corporation (SIDC), peneraju bidang pendidikan, latihan dan sumber maklumat berkaitan pasaran modal di Asean. Sila layari laman web Pelabur Malaysia, www.min.com.my untuk mendapatkan tip pelaburan bijak.