My Followers

Tips memilih buah-buahan segar

APABILA membeli buah-buahan, ia hendaklah untuk tujuan dimakan pada hari dibeli atau pada hari esok.

Jangan membeli buah-buahan secara berlebih-lebihan, walaupun harganya murah, kerana:

* Buah-buahan tempatan tidak tahan lama jika disimpan lebih daripada tiga hari.

* Rasanya menjadi kurang sedap.

CARA MEMILIH BUAH-BUAHAN

* Beli buah-buahan pada musim buah agar dapat buah-buahan yang lebih bermutu.

* Apabila membeli betik atau pisang, janganlah dipicit-picit. Perbuatan ini akan menyebabkan buah-buahan tersebut lebam, rosak dan cepat busuk.

* Jangan membeli ketika pembeli-pembeli lain sedang ramai atau berebut-rebut membeli kerana:

- Harga menjadi lebih mahal

- Tidak dapat membuat pilihan dengan teliti.

* Perhatikan keadaan buah-buahan tersebut:

- Keseluruhan buah-buahan tersebut kelihatan segar dan tidak layu.

- Rasanya berat

- Tidak terdapat bekas terpotong, digigit ulat atau binatang.

- Tampuknya tidak mempunyai tanda menunjukkan telah lama dipetik atau telah lama diperam.



Petua mengenali nenas yang masak

- Mata-matanya tidak berapa timbul lagi.

- Jambul atau kumpulan daun-daun yang tumbuh di hujung nenas mudah ditanggalkan.

- Warna nenas itu kelihatan menunjukkan warna-warnanya yang tertentu, iaitu kuning tua, kuning keemas-emasan atau kuning kemerah-merahan.


Petua mengenali tembikai yang masak

-  Kulitnya agak licin.

- Pangkalnya gemuk dan semakin ke hujung/warnanya putih kuning air.

Sekiranya tembikai itu telah dibelah, pastikan:

- Jangan mudah terpengaruh dengan warna merah kerana ia mungkin dibalut dengan plastik berwarna merah.

- Warna tembikai yang asli kelihatan merah berseri, bukannya pucat. Manakala isinya pejal dan rongga-rongganya kasar.

- Biji-biji isinya berwarna perang tua ataupun hitam dan agak keras.

Tips ketika membeli barang


SALAH satu daripada sampah yang sering dibuang ialah pembungkus barangan seharian yang dibeli. Pembungkusan memainkan pelbagai peranan untuk melindungi, menjaga kesegaran dan kebersihan barang tersebut. Walau bagaimanapun pembungkusan inilah merupakan salah satu daripada punca utama sisa pepejal.

Oleh itu, jadilah pengguna bijak, pilihlah produk anda supaya anda dapat membantu mengurangkan sisa pepejal. Berikut adalah beberapa tip ketika membeli barangan:

* Jika membuat perbandingan di antara dua jenis produk, pilihlah produk dengan kadar pembungkusan yang kurang.

* Jika membeli barangan seperti tomato, bawang putih, bawang merah dan sebagainya, belilah produk yang belum siap dibungkus.

* Pastikan anda benar-benar memerlukan sesuatu produk sebelum membeli untuk mengelakkan pembaziran serta penghasilan sisa yang berlebihan.

* Kenal pasti dan sokonglah kedai yang menjual barangan secara pukal tanpa terlalu banyak pembungkusan. Pastikan anda memberitahu pembantu kedai jika bahan tersebut tidak memerlukan pembungkusan berlebihan.

* Cubalah membeli barangan kegunaan harian seperti syampu, sabun dan tepung secara pukal (saiz besar atau ekonomi). Ini adalah kerana saiz yang lebih besar akan mengurangkan pembungkusan seunit produk.

* Jika anda membeli-belah di pasar raya besar, elakkan penggunaan plastik atau beg. Masukkan terus barangan anda ke dalam but kenderaan.

* Seboleh-boleh elakkan penggunaan sudu, garpu, cawan dan pinggan kertas atau polisteren. Gunakan pinggan kaca atau plastik yang boleh diguna semula.

Selain mengurangkan jumlah pembungkusan dalam barangan yang dibeli, pengurangan kadar penggunaan barangan bersifat toksik juga merupakan penting. Cuba elakkan atau gunakan bahan kimia, pencuci dan sebagainya pada kadar yang sangat sedikit.

Penggunaan lestari bukan sahaja bertumpukan aktiviti kitar semula yang anda lakukan, malah pengurangan sisa pepejal 'at point source' juga amat penting.

Sumber: Berita Harian - 1Klassifieds

Demam denggi mengancam nyawa


KINI wabak denggi telah melanda di semua tempat di negara kita. Negeri Selangor dilaporkan mempunyai penghidap denggi yang terbesar. Gejala ini bukan sahaja memerlukan tindakan daripada pihak kerajaan, tetapi juga kepada semua anggota masyarakat. Jika tindakan yang serius tidak diambil, maka wabak ini akan bermaharaja lela dan menular sehingga tidak dapat dibendung lagi.

Demam Denggi dijangkiti melalu nyamuk Aedes yang membawa virus wabak tersebut dengan menggigit orang yang terkena penyakit ini dan kemudian dijangkitkan pula kepada orang lain melalui gigitannya.  Virus denggi ini akan mengalir di dalam badan manusia dalam tempoh tiga hingga 14 hari. Orang yang dijangkiti virus ini akan menunjukkan tanda-tanda dihinggapi penyakit ini.

Terdapat dua jenis penyakit denggi yang serius, iaitu: Demam Hemogragik Denggi dan Sindrom Kejutan Denggi. Sindrom kejutan Denggi merupakan tahap yang membahaya dan boleh mengakibatkan kematian.

Terdapat beberapa tanda-tanda demam denggi, iaitu:

* Demam yang berpanjangan

* Berasa terlalu pening

* Sakit belakang mata

* Sakit sendi dan senggal tubuh

* Loya dan muntah.

*  Ruam kulit - antara hari kedua dan hari keenam

* Pendarahan otak.

Tempat-tempat pembiakan nyamuk aedes ialah:

* Pasu bunga

* Kolam mandi

* Perangkap air sejuk

*  Tangki simpanan air

* Bekas menyimpan air yang lain

Cara-cara mencegah pembiakan nyamuk aedes:

* Bersihkan kawasan kediaman

* Pastikan bekas takungan air sentiasa bersih

* Pastikan tayar, longkang, tin dan lapik pasu sentiasa kering

* Telangkupkan bekas yang berkemungkinan menakung ai

* Potong rumput dan lalang yang panjang di sekitar rumah

* Gunakan kelambu ketika tidur

* Tutup tingkap rumah pada waktu senja

* Pastikan tempat ternakan haiwan sentiasa bersih

* Awasi pusat pelupusan sampah.

Sumber : Berita Harian - 1Klassifieds

Jangan cari padah di jalan raya

Sepanjang musim cuti Aidilfitri minggu depan, kita pasti jalan raya akan sesak dengan kenderaan.

Tidak kiralah sama ada mengambil cuti pendek atau panjang, tetapi lebuh raya atau jalan persekutuan, malahan jalan perbandaran sesak dengan kenderaan.

Ia adalah pemandangan lazim pada setiap musim cuti perayaan utama negara. Bagi orang Islam, mereka berpusupusu balik kampung untuk beraya dengan keluarga.

Kepada bukan Islam, tempoh cuti yang panjang adalah kesempatan untuk mereka membawa keluarga bercuti ke destinasi pilihan.

Pendek kata, setiap orang mempunyai tujuan dan destinasi masingmasing setiap kali tiba musim cuti yang panjang ini.

Memandu di jalan raya juga adalah satu pengembaraan yang sebenarnya turut mencabar mental dan fizikal, terutama bagi mereka yang menempuh perjalanan jarak jauh.

Hilang sabar

Tekanan mental ini menyebabkan ada yang hilang sabar kerana keadaan fizikal atau badan kita yang letih, lesu dan mengantuk.

Sama ada pada musim raya atau tidak, hakikatnya sikap pemandu negara ini sebenarnya memang ada luar biasa. Kebanyakan pemandu menjadi 'liar' apabila memegang stereng tatkala sedang memandu.

Tidak kira di lebuh raya atau jalan raya biasa, kita sering melihat ramai yang bersikap gelojoh, tidak berhemah dan mementingkan diri sendiri.

Ini termasuklah mengekori kereta hadapan dengan rapat, seolah-olah memaksa pemandu ke tepi bagi memberi laluan seolah-olah hanya dirinya sahaja yang mahu sampai cepat ke destinasi dituju.

Andaikan tiba-tiba kereta hadapan berhenti mengejut kerana mengelak sesuatu, pastinya akan berlaku kemalangan yang tak dapat dielakkan.

Ada juga pemandu yang berhemah atau berdisiplin tidak kena pada tempat, seperti memandu pada kelajuan perlahan di lorong tengah lebuh raya atau paling kiri di jalan raya biasa.

Memandu juga turut mengubah karakter individu. Seseorang yang kelihatan berdisiplin, berhemah dan bertolak ansur boleh bertukar menjadi kasar, mementingkan diri sendiri sehingga tidak mempedulikan keselamatan orang lain.

Tak hirau keselamatan keluarga

Mereka yang dilihat penyabar dan alim, boleh berubah menjadi pemandu gelojoh, tidak berdisiplin seolah-olah tidak menghiraukan keselamatan anggota keluarga yang berada dalam kenderaan yang dipandunya.

Tidak hairanlah kita sering membaca atau mendengar laporan berita kemalangan jalan raya membabitkan satu keluarga seramai empat hingga enam orang sekali gus.

Ini membuatkan kita terfikir apakah memandu di jalan raya di Malaysia dianggap tidak selamat? Kita sudah mengambil langkah berjaga-jaga ketika memandu, tetapi belum selamat kerana pada bilabila masa boleh dilanggar oleh pemandu lain yang cuai.

Sehubungan itu, pada musim perayaan ini, sama ada kita memandu hendak balik kampung atau bercuti, sebelum memulakan perjalanan mungkin boleh bertanya pada diri sendiri, berapa lama boleh sampai ke destinasi yang dituju.

Bagi penulis, apabila memandu balik kampung kebiasaannya mengambil masa sekitar dua jam 40 minit, tetapi bagi musim raya, tempoh masa perjalanan dianggarkan sekitar tiga jam 30 minit atau empat jam. Ini menjadikan penulis tidak berasa 'tertekan' untuk sampai kampung dengan cepat.

Paling menakutkan apabila memandu di jalan persekutuan atau dikenali juga jalan biasa pada musim perayaan ini. Jalan tidak rata, agak sempit selain tidak ada bahu jalan yang sempurna serta banyak simpang dan lampu isyarat, manakala kalau waktu malam pula gelap-gelita.

Dalam keadaan begini, masih ada juga yang memandu dengan laju, memotong sesuka hati walaupun pada lorong berkembar atau mengekori kenderaan hadapan dengan rapat. Lebih menggerunkan apabila ia membabitkan pemandu bas dan lori. Bayangkan kalau tiba-tiba kenderaan berat yang dipandu laju ini tiba-tiba hilang kawalan kerana masalah mekanikal seperti brek tidak berfungsi?

Berita mengenai kemalangan ngeri sehingga me-ngorbankan banyak nyawa seperti dilaporkan oleh akhbar dan TV, seolah-olah sedikit pun tidak menggerunkan orang ramai.

Harus ambil iktibar

Ramai di antara kita yang tidak pernah mengambil iktibar dengan kemalangan yang meragut banyak nyawa ini dengan menganggap seolah-olah itu semua sebagai perkara biasa, sedangkan pada hakikatnya tragedi itu boleh dielakkan.

Etika memandu secara beradab ini tidak seharusnya diamalkan pada musim perayaan sahaja. Ia sewajarnya jadi amalan pada setiap hari ketika berada di jalan raya, Jangan jadi hipokrit apabila memandu, iaitu pemandu yang cermat dan berhatihati disebabkan ada pengawasan daripada pihak berkuasa.

Jangan pentingkan diri sendiri apabila berada di jalan raya. Hari ini kita seperti `membuli' orang lain, tetapi percayalah pada hari lain pula, ada orang lain akan membuli kita pula. Dalam erti kata lain, usaha fikir kita saja nak cepat sampai. Orang lain pun, kalau boleh hendak cepat sampai juga. Jangan fikir keselamatan sendiri saja, tetapi fikirkan juga keselamatan orang lain.

Bayangkan keluarga yang anda sayangi ketika sedang memandu.

Sumber: Berita Minggu - Kembara - Oleh Zainuri Misfar

Tips berbuka puasa


Pengambilan makanan di bulan puasa tidak seharusnya berbeza daripada bulan-bulan yang lain. Pemakanan kita sepatutnya dapat membekalkan tenaga, vitamin dan mineral yang sepatutnya agar dapat menjalankan tugas-tugas harian seperti biasa. Makan secara sihat di bulan puasa adalah penting untuk menghindar beberapa masalah kesihatan yang biasa berlaku di bulan puasa seperti sembelit, makanan tidak hadam, kembung perut, pedih ulu hati dan kandungan gula rendah dalam darah. Ia juga penting untuk membolehkan seseorang itu berpuasa dengan selesa dan mendapat fadhilat yang sewajarnya di bulan puasa. Oleh itu, makanlah secara sederhana dan pastikan pengambilan makanan yang seimbang untuk kekal sihat di bulan puasa.

Walaupun berpuasa, kita tetap perlu mengamalkan asas makan secara sihat iaitu makan pelbagai jenis makanan secara sederhana dan seimbang. Kita mesti mengambil makanan dari semua kumpulan makanan berasaskan Piramid Makanan Malaysia. Ini kerana tidak ada satu makanan yang dapat membekalkan kesemua nutrien yang diperlukan oleh tubuh kita.

Jangan makan secara berlebihan sewaktu berbuka puasa. Ini kerana setelah seharian berpuasa, aktiviti gastrik di dalam perut akan menurun pada tahap yang minimum. Apabila kita mengambil makanan semasa berbuka puasa, aktiviti gastrik akan meningkat. Kebiasaannya kita akan mengambil makanan yang banyak sewaktu berbuka puasa. Ini akan menyebabkan peningkatan asid yang terlalu mendadak. Keadaan ini akan mengakibatkan ketidakselesaan dan boleh menjejaskan kesihatan. Oleh itu, makanlah makanan yang ringan terlebih dahulu sewaktu berbuka puasa untuk mengelakkan peningkatan aktiviti gastrik yang mendadak. Ia juga dapat mengurangkan masalah semasa berpuasa dan kita dapat menjalani ibadah puasa dengan sempurna.

Mengikut Sunnah, adalah digalakkan mengambil 3 biji buah kurma sebagai makanan pertama sewaktu berbuka puasa. Kurma bukan sahaja kaya dengan tenaga, tetapi juga mengandungi serat, vitamin dan mineral. Kemudian diikuti dengan ½ cawan jus buah-buahan. Selepas itu bolehlah mengambil 1 mangkuk kecil sup sayur berserta dengan 1 atau 2 keping roti. Pengambilan makanan ini dalam kuantiti yang betul boleh mengembalikan paras gula yang rendah dalam darah kepada paras normal. Walau bagaimanapun, hadkan pengambilan makanan yang manis seperti kuih-muih manis, kek dan air manis dalam kuantiti yang berlebihan sewaktu berbuka puasa. Pengambilan makanan yang tinggi kandungan gula secara berlebihan, boleh mengakibatkan peningkatan berat badan walaupun di bulan puasa.

Makan malam yang lebih berat adalah digalakkan sebaik sahaja selepas mengerjakan solat Maghrib. Hidangan makan malam yang disarankan ialah 1 ½ cawan nasi putih, 1 ketul ikan atau ayam, 1 cawan sayur campur. Jika boleh, elakkan makanan yang berminyak dan bersantan. Ambil buah-buahan serta lebihkan minum air kosong. Hidangan lewat malam atau moreh, boleh di ambil jika perlu. Elakkan mengambil makanan yang berat, cukuplah sekadar snek ringkas seperti kacang, sandwic, yogurt, roti, biskut, 1 atau 2 ketul kuih dan 1 gelas susu . Lebihkan mengambil air kosong. Pengambilan makanan yang berat seperti mi atau nasi mengakibatkan ketidakselesaan dan boleh mengganggu tidur anda.

Sembelit di bulan puasa merupakan masalah yang mungkin boleh berlaku di bulan puasa. Ia berlaku disebabkan kita kurang minum air, kurang mengambil makanan yang berserat serta makan banyak makanan terproses. Sekiranya anda mengalami masalah ini, tingkatkan pengambilan air, buah-buahan serta sayur-sayuran. Pastikan anda mengambil 6-8 gelas air, 3 hidangan sayur-sayuran dan ½ cawan sayur-sayuran serta 2 biji buah sehari. Pengambilan air juga boleh di ambil dalam bentuk jus buah-buahan ataupun sup sayur-sayuran. Untuk mengelakkan kehilangan air dari badan, kurangkan pengambilan minuman yang mengandungi kafein seperti teh, kopi atau minuman berkarbonat. Kurangkan kekerapan mengambil makanan segera yang tinggi kandungan lemak dan garam. Selain daripada itu, lakukan juga senaman ringan seperti regangan dan berjalan. Ini adalah penting untuk kelancaran sistem penghadaman.


Makanan kita mestilah mengandungi kumpulan-kumpulan makanan berikut:

- Nasi, roti, bijirin dan hasil bijirin.

- Buah-buahan dan sayur-sayuran

- Ikan, ayam, daging dan kekacang

- Susu dan produk tenusu

- Sedikit minyak, lemak, gula dan garam

Sumber: MyHEALTH, Bahagian Pendidikan Kesihatan, Kementerian Kesihatan Malaysia