My Followers

Elak ditipu ketika melancong

Beberapa panduan bagi menghindari penipuan ketika bercuti.

* Periksa agensi pelancongan yang anda gunakan.

Sebaiknya, gunakan agensi pelancongan yang memiliki reputasi baik. Anda mungkin boleh mencuba agensi pelancongan berdasarkan saranan rakan atau ahli keluarga yang pernah menggunakan khidmat agensi pelancongan itu.

Teliti pakej percutian yang ditawarkan termasuk penginapan dan pengangkutan. Tanya secara terperinci harga pakej yang ditawarkan termasuk bayaran tambahan yang mungkin dikenakan ketika bercuti dan tidak dimasukkan dalam harga pakej.

Beberapa agensi pelancongan menawarkan pakej percutian yang terlalu murah. Namun anda wajib mengikuti segala program yang ditentukan termasuk berkunjung ke pelbagai kedai jualan.

Anda mungkin tidak suka dengan program itu, tetapi agensi pelancongan yang anda ikuti itu pula memperoleh komisen dari pada setiap pembelian.

Bagi yang gemar berbelanja, program ini cukup menyeronokkan, tetapi bagi yang kurang gemar, ia pasti sesuatu yang cukup mengecewakan.

Oleh itu, periksa juga setiap program yang disenaraikan agensi pelancongan yang diikuti supaya anda tidak tertipu dan kecewa sepanjang percutian anda.

* Periksa tiket yang anda tempah.

Beli tiket pengangkutan awam seperti pesawat, kereta dan bas melalui ejen atau penjual yang rasmi. Elak pembelian daripada ulat yang harga ditawarkan lebih mahal serta mungkin tiket yang di jual itu palsu.

Periksa tarikh dan destinasi tiket yang anda beli untuk melihat kebenaran dan kesesuaiannya dengan apa yang anda inginkan.

* Gunakan insurans perjalanan.

Perjalanan ke luar negara untuk beberapa negara seperti Eropah, memerlukan pelancong memiliki insurans perjalanan sebagai syarat permohonan visa.

Hal ini sangat membantu terutama ketika mengalami kemalangan ataupun sakit dalam perjalanan.

Selain itu, insurans perjalanan juga membantu anda jika terjadi kehilangan atau kejadian pesawat tertunda. Tetapi, apa yang perlu anda lakukan adalah memilih insurans perjalanan yang boleh dipercayai dan disarankan kenalan anda. Selain itu, ketahui apa saja yang ditanggung oleh insurans anda.

* Membayar dengan wang tunai.

Sebaiknya, bawa saja wang tunai secukupnya supaya anda dapat mengelak kemungkinan mengeluarkan perbelanjaan melebihi seperti yang dirancang.

Ini kerana ada kalanya perbelanjaan bagaikan tidak terkawal saat menggunakan kad kredit walaupun ia lebih praktikal dan sentiasa ada promosi yang sangat menggiurkan.

Secara tidak langsung, anda mungkin akan dibelenggu hutang yang banyak dengan penggunaan kad kredit yang tidak terkawal.

* Menukar wang.

Jika ke luar negara, sebaiknya anda membawa wang dalam bentuk dolar Amerika Syarikat. Kemudian tukar ke mata wang setempat di kaunter pengurup wang apabila tiba di destinasi.

Anda juga boleh memilih bank atau tempat yang bertanda sebagai tempat penukaran rasmi.

Elak menukar wang di lapangan terbang atau kaunter pengurup wang yang padat dengan pelancong kerana mereka boleh mengenakan harga yang murah.

* Pilih hotel dengan reputasi tinggi.

Jangan cepat percaya dengan gambar yang digunakan sesetengah hotel terutama yang menawarkan harga murah. Gunakan saranan daripada kenalan yang mengetahui daerah yang dituju dan reputasi hotel yang ingin anda tinggal.

Cara lain adalah dengan membandingkannya dengan hotel lain di beberapa kawasan pelancongan. Selain itu, jika mahu menggunakan orang ketiga memesan bilik penginapan, gunakan khidmat agensi pelancongan yang boleh dikad kredit, pastikan harga diskaun sesuai dengan yang apa yang dicaj kepada kad kredit anda.

* Jangan mudah percaya dengan orang asing.

Berkenalan dengan orang yang baru anda kenali ketika perjalanan sesuatu yang menarik.

Namun berwaspada walaupun mungkin anda sekadar berkenalan untuk bertanyakan arah.

Jangan terlalu bergantung kepada orang yang baru anda kenal. Berhati-hati, jangan sampai membawa ke tempat yang mencurigakan atau tempat sunyi. Jaga barang yang anda bawa sepanjang perjalanan.

* Sewa kereta atau teksi.

Ketahui takrif penyewaan kereta di destinasi yang dituju. Ada sesetengah penyewa kereta yang ingin meraih keuntungan dengan memberikan harga sewa yang lebih tinggi terutama jika anda tidak mengetahui kebanyakan kereta sewa.

Begitu juga dengan teksi yang anda naiki. Gunakan teksi dengan meter dan naik teksi yang memiliki reputasi baik di daerah yang dituju.

Anda boleh bertanya pihak hotel mengenai teksi yang boleh dipercayai di daerah atau negara yang dilawati.

* Teliti harga diskaun yang ditawarkan.

Sesiapa saja pastinya tergoda dengan potongan harga yang ditawarkan di kedai yang menjalankan jualan murah. Ketika itu, anda bagaikan tidak terkawal saat berbelanja.

Namun supaya anda tidak tertipu, teliti produk yang dijual itu berkualiti dengan harga yang ditawarkan.

Ada baiknya periksa dulu potongan harga yang diberikan dan anda juga perlu tahu harga normal barang itu.

Sumber: Harian Metro - Variasi - Oleh Suliati Asri 
Post a Comment