Friday, June 24, 2011

Teras tujuan insurans hayat

DALAM rencana minggu lalu, perbincangan sudah memperincikan apa sebenarnya insurans hayat. Kami gambarkan ia instrumen cinta dan kasih sayang dan menerangkan bagaimana anda boleh tentukan jika perlukan insurans hayat. Seperti ditegaskan, jika anda prihatin nasib sesiapa pun, kemungkinannya anda perlu dapatkan perlindungan insurans. Minggu ini, kami jelaskan tujuan pengambilan polisi insurans hayat untuk nyawa kita.

Mengapa saya perlukan insurans hayat?

Tujuan utamanya untuk perlindungan dari segi kewangan bagi sebarang akibat buruk mungkin dihadapi ekoran kematian pencari nafkah sebelum waktunya. Sebenarnya, anda bukan orang yang perlukan insurans hayat. Yang memerlukannya ialah keluarga anda dan orang tersayang. Insurans hayat bertujuan menggantikan pendapatan anda untuk tanggungan anda, iaitu anak, pasangan, adik-beradik atau sesiapa saja yang akan menghadapi kesempitan kewangan jika anda meninggal dunia sebelum waktunya. Boleh dikatakan, ia bukan lagi satu pilihan tetapi satu keperluan dalam kehidupan masyarakat moden hari ini.

Bagaimana jika saya tiada pendapatan untuk diganti?

Jika anda seorang ibu atau bapa yang menguruskan rumah tangga atau anda kini hilang pendapatan, secara teknikalnya tiada apa perlu digantikan. Bagaimanapun, jangan lupakan nilai tersirat ibu atau bapa yang menguruskan rumah tangga ini. Jika anda tiada untuk menjaga anak dan rumah, perbelanjaan tambahan masih perlu ditanggung bagi perancangan lain. Jadi, anda tidak boleh katakan tiada pendapatan perlu digantikan. Bahkan, pendapatan pencari nafkah keluarga masih hidup, boleh terjejas kerana dia mungkin perlu bercuti daripada kerja untuk memastikan semuanya teratur. Jika anda kini tiada pendapatan, ini tidak bermakna anda tidak akan memperoleh pendapatan pada masa depan. Potensi perolehan pendapatan anda pada masa depan juga perlu dilindungi. Ingat bahawa anda patut mengambil perlindungan insurans hayat ketika anda merasakan anda tidak memerlukannya - ketika anda memerlukannya, ia sudah terlambat!

Adakah manfaat insurans hayat hanya dibayar ketika kematian saja?

Selain perlindungan kematian, insurans hayat juga lazimnya turut melindungi Hilang Upaya Menyeluruh dan Kekal. Jika anda disahkan oleh pengamal perubatan berdaftar bahawa anda mengalami keadaan itu, anda akan dibayar jumlah pendahuluan daripada jumlah diinsuranskan, tertakluk kepada had tertentu.

Bagaimana dengan perlindungan kematian akibat kemalangan?

Ya, polisi insurans hayat anda juga melindungi kematian akibat kemalangan. Bahkan, ia juga melindungi kematian akibat sebarang sebab. Ia juga melindungi Hilang Upaya Menyeluruh dan Kekal akibat kemalangan. Manfaat ini akan dibayar di samping mana-mana polisi Kemalangan Diri lain yang mungkin anda miliki.

Bagaimana dengan perlindungan kematian akibat bunuh diri?

Ada Fasal Bunuh Diri dalam polisi anda yang menyatakan: "Kematian Hayat Yang Diinsuranskan akibat Bunuh Diri, semasa siuman atau tidak siuman, dalam tempoh satu tahun dari tarikh polisi dikeluarkan atau dari tarikh mana-mana penghidupan semulanya, mana-mana yang kemudian, akan menyebabkan polisi ini terbatal." Ini bermakna selepas tempoh satu tahun itu, kematian akibat bunuh diri turut dilindungi.

Apakah kegunaan lain insurans hayat?

Selain sebab disebutkan di atas, insurans hayat juga digunakan untuk:

1. Membayar perbelanjaan akhir

Tiada yang percuma di dunia ini - mati pun ada bayaran yang perlu dibayar untuk meninggalkan dunia ini! Bayaran ini ialah seperti kos `probet' dan kos pentadbiran harta pusaka yang lain, hutang dan perbelanjaan perubatan yang tidak dilindungi oleh polisi insurans kesihatan anda. Insurans hayat sangat berguna untuk membiayai sebahagian kos ini dan memastikan keluarga anda mempunyai wang tunai yang secukupnya bagi meneruskan kehidupan mereka tanpa gangguan.

2. Sebagai warisan

Ketika kebanyakan daripada kita bergelut untuk meneruskan hidup, persoalan meninggalkan warisan untuk orang tersayang jarang terlintas di fikiran kita. Insurans hayat adalah antara cara paling efisien bagi mewujudkan warisan untuk orang tersayang walau sekecil mana pun kemampuan anda. Anda cuma perlu tentukan berapa banyak yang mampu diperuntukkan sebagai premium anda dan memutuskan siapa anda mahu namakan sebagai penama dalam polisi insurans hayat anda. Malah insurans hayat juga mungkin satu- satunya instrumen kewangan yang mana anda mem bayar ringgit terdiskaun untuk mewujudkan warisan yang besar. Maksudnya - dengan nilai (bayaran) premium yang kecil, anda boleh mendapatkan jumlah perlindungan yang agak besar, bergantung pada umur anda dan jenis produk. Kelebihan tambahan ialah wang insurans itu dikecualikan cukai! Selain itu, insurans hayat juga boleh digunakan untuk membuat sumbangan kepada badan amal kegemaran anda. Dengan menggunakan polisi insurans hayat, anda sebenarnya mem buat sumbangan yang lebih besar daripada jika anda mendermakan wang tunai yang sama banyak dengan premium polisi.

3. Mewujudkan sumber simpanan

Insurans hayat boleh bertindak sebagai satu bentuk `tabungan paksa' terutama bagi mereka yang liat menabung. Kebanyakan pelan insurans hayat menyertakan ciri nilai tunai yang boleh anda keluarkan pada masa tertentu atau meminjam daripadanya. Ini berfungsi sebagai satu lagi tabungan dana bagi tujuan kecemasan atau barangkali untuk pendidikan anak anda atau persaraan anda sendiri. Bagaimanapun, tujuan utama memiliki insurans hayat ialah sebagai alat perlindungan dan pengumpulan kekayaan. Ia bukannya pengganti program simpanan/pelaburan anda yang lain tetapi cuma melengkapi program itu.

Kesimpulannya, tiada instrumen kewangan lain di pasaran yang sama gunanya dengan insurans hayat. Apabila kita melihat tujuan di sebalik tujuan, kita mendapati ia sememangnya instrumen menakjubkan bagi melindungi kehidupan orang tersayang. Minggu depan, perbincangan mengenai berapa banyak insurans kita perlukan dan adakah kita sudah ada perlindungan insurans yang secukupnya.

Sumber: Berita Minggu - Sun, Jun 12, 2011 - Rona

No comments: