Tuesday, March 16, 2010

Taman sebagai terapi diri

PENATAAN taman sempurna terletak pada kemampuannya merangsang lima deria iaitu rasa, bau, sentuh, lihat dan dengar menerusi landskap lembut serta kejur.

Bagi mewujudkan elemen rasa di laman, tanaman yang boleh digunakan biasanya mempunyai pucuk boleh makan seperti pokok gajus dan yang menghasilkan buah seperti pisang dan kedondong.

Suasana bercirikan terapi boleh dimanfaatkan sepenuhnya apabila taman digunakan sekali gus membabitkan aktiviti memetik buah dan makan sambil bersantai di taman serta interaksi tidak secara tidak langsung.

Bau-bauan pula memainkan peranan penting di taman walau pun tidak dapat dilihat dan tanaman yang mengeluarkan bau wangi berfungsi menarik pengguna ke laman.

Penggunaan tumbuhan yang mengeluarkan bau selain menimbulkan suasana harmoni ia mampu menimbulkan perasaan ingin tahu atau dorongan gus menerokai laman berkenaan.

Bunga melur, kemboja, kesidang dan bunga mawar antara tanaman yang mengeluarkan bau wangi dan amat sesuai menyerikan taman anda tanpa mengira keluasan kawasan.

Deria sentuh pula membabitkan sentuhan tumbuhan yang secara tidak langsung memberikan ketenangan sepanjang masa bagaikan terapi semula jadi.

Berjalan tanpa kasut di atas rumput atau pasir yang menggambarkan bahawa sentuhan semula jadi namun anda perlu berhati-hati bagi mengelakkan terpijak benda tajam.

Hamparan rumput permaidani yang dijaga rapi dengan kadar siraman betul dan rutin memotong rumput dilakukan pastinya mewujudkan suasana hijau saujana indah mata memandang.

Seterusnya landskap lembut dan kejur pula berupaya merangsang deria pandang khususnya warna kerana mempunyai daya tarikan tersendiri serta memberikan tidak balas emosi.

Unsur air juga mempunyai kuasa paling kuat kerana mampu merangsang pendengaran dan memberi ketenangan jiwa kepada anda seisi keluarga.

Air unsur paling penting di taman sebagai pendingin aktif dalam menyederhanakan kawasan persekitaran selain mengilhamkan kedamaian semula jadi.

Jadikan jambatan kayu sebagai penghubung antara kolam dan taman serta kayu dijadikan kemasan jambatan dalam usaha mengimbangi keindahan asli.

Penggunaan batu-batuan semula jadi dari sungai, hutan dan gunung sesuai diketengahkan sebagai ornamen asli di taman.

Kepelbagaian tekstur, corak dan bentuk batu-batuan berkenaan menginspirasikan situasi lebih hidup di taman ciptaan anda itu.

Kehadiran lampu hiasan juga menyuntik visual penataan cahaya unik selain membantu menerangi taman anda selain menyerlahkan sudut tersorok dan kurang menonjol.

(END)

1 comment:

Purpleheart said...

kalau macam tu nak gi taman la lepas ni..