My Followers

Panduan untuk melakukan joging yang betul:

Pstt ... petang semalam, sempat lagih bawak anak² ke Tasik A.H berdekatan ngan area rumah. Saje jenjalan, kebetulan hubby pun tak keje. Ramai laks kat taman permainan. Takpe, layann jer la ... si adik punya la suka ... tak sabar² nak naik buaian. Layan diorang ... huhuhu ... jelesnya tengok ramai yang jogging. Bila la nak start nak kuarkan peluh nie yer? Apa²pun kena amik tau gak panduan berjoging yang betul ☺ ... jom layan panduan ni ...

* Guna kasut khusus untuk berjoging (berlari), begitu juga dari segi pemilihan pakaian bersesuaian untuk aktiviti berkenaan.

* Elak berjoging di tempat yang ada bendul atau bonggol.

* Pastikan larian di kawasan yang rata.

* Bagi mereka yang berusia, elak melakukan aktiviti itu ketika panas membahang (jam 3 atau 4 petang).

* Cari tempat joging yang selamat misalnya di taman yang disediakan untuk tujuan rekreasi. Perhatikan sekeliling jika ada yang mencurigakan hingga boleh mengancam keselamatan.

* Jangan bersendirian ketika berjoging.

* Lakukan aktiviti lain yang menjimatkan misalnya naik turun tangga berulang kali.

* Aktiviti lain seperti angkat berat dan tekan tubi juga boleh dilakukan jika ingin kurus.

* Wanita tidak perlu bimbang mengenai penambahan berat otot kerana kajian mendapati berat otot yang bertambah 0.5 kilogram akan membantu membakar 50 kalori sehari.
Post a Comment