Saturday, December 15, 2012

Kelebihan kentang



KENTANG kaya dengan pelbagai khasiat pemakanan khususnya serat, vitamin dan mineral penting. Mungkin tidak ramai tahu kentang bersaiz sederhana seberat 148 gram kaya dengan vitamin C.

Selain itu, ia juga membekalkan zat kalium apabila dimakan dengan kulit selain hanya mengandungi 110 kalori serta kurang daripada sembilan peratus nilai harian karbohidrat.

Ia membekalkan serat sebanyak lapan peratus jika diambil bersama kulit dan tidak mengandungi lemak, natrium serta kolesterol.

Pelbagai jenis kentang segar boleh didapati di dunia seperti russet, kentang putih bulat, putih panjang, merah, kuning, biru dan ungu serta jejari.

Kentang russet digunakan secara meluas di Amerika Syarikat. Sebahagian besarnya ditanam di kawasan barat laut negara itu dan ia boleh didapati sepanjang tahun.

Teksturnya lebih berkanji serta mudah dikenali melalui warna kulit yang perang dan isinya yang putih. Disebabkan kandungan kanji yang tinggi, teksturnya seperti tepung apabila dimasak menjadikannya sesuai dibakar, digoreng atau dilecek.

Kentang putih bulat juga boleh didapati sepanjang tahun. Ia mempunyai kandungan kanji sederhana tinggi dan berkulit nipis rona perang muda serta isinya berwarna putih.

Teksturnya berkrim dan bentuknya masih kekal walaupun selepas dimasak. Berbeza dengan kentang putih panjang yang berbentuk bujur.

Kandungan kanji sederhana tinggi dan berkulit nipis rona perang muda mempunyai tekstur yang pejal serta rasa berkrim apabila dimasak.

Ia sesuai direbus, dimasak menggunakan ketuhar gelombang mikro dan ditumis goreng menjadikannya kentang yang boleh digunakan untuk pelbagai jenis masakan.

Kentang merah pula boleh didapati secara lebih meluas sepanjang tahun. Ia dikenali melalui warna kulitnya yang secara semula jadi berwarna merah.

Kentang merah mempunyai tekstur keras, licin dan kalis air menjadikannya sesuai dibakar, dikukus, direbus dan dijadikan salad.

Kentang kuning pula semakin digemari di Amerika Syarikat dan kini boleh didapati hampir sepanjang tahun. Kentang jenis ini mempunyai tekstur padat dan berkrim dengan warna keemasan dan isinya lembut seperti rasa mentega. Ia sesuai dimasak dengan cara dilecek, dipanggang, dibakar, direbus dan dikukus.

Bagi mereka yang masih belum tahu mengenai kewujudan kentang berwarna biru dan ungu, ia sebenarnya sudah mula popular di Amerika Syarikat. Kebanyakan kentang biru dan ungu boleh didapati pada musim luruh.

Kentang yang boleh dianggap luar biasa itu mempunyai rasa seperti kekacang dengan isi aneka warna sama ada biru tua atau lavender hingga putih.

Warnanya kekal apabila dimasak menggunakan ketuhar gelombang mikro tetapi ia juga boleh disediakan dengan cara panggang atau kukus.

Kentang jejari pula berbentuk tiub lonjong panjang seperti jari manusia. Kentang kecil yang berukuran panjang lima hingga 10 sentimeter itu boleh didapati dalam aneka warna semula jadi yang menarik.

Teksturnya yang keras dan melekit menjadikannya sesuai dimasak dengan cara kukus, bakar, rebus atau dijadikan salad.

Menggunakan kentang, pelbagai produk boleh dihasilkan seperti kentang sejuk beku, nyah hidrat, segar atau kerepek. Tahukah anda kerepek kentang dicipta di Amerika Syarikat pada 1853? Ia semakin digemari kerana segar selain dieksport ke seluruh dunia untuk diproses menjadi pelbagai jenis kerepek kentang.

Penanaman kentang memerlukan iklim yang baik dan tanah subur selain peralatan atau kemudahan untuk menghasilkan kerepek bermutu tinggi.

Penuaian, pengendalian, peralatan dan kemudahan penyimpanan yang betul penting untuk mengekalkan ketinggian mutu kerepek sepanjang proses pengeluaran dari ladang ke kilang pengeluaran.

Kentang yang baru dituai disimpan kira-kira dua hingga empat minggu pada suhu 14.5 darjah Celsius untuk membolehkan pembentukan lapisan perlindungan suberin.

Dalam tempoh berkenaan, gula yang berlebihan disesuaikan dengan kentang sebelum suhu diturunkan kepada suhu penyimpanan.

Kentang disimpan dalam stor direka khas bagi membolehkan suhu, kelembapan, oksigen dan karbon dioksida dipantau serta dikawal untuk memaksimumkan jangka hayatnya.

Kelembapan dikekalkan pada tahap 90 hingga 95 peratus untuk mengurangkan pengecutan, lebam akibat tekanan dan kehilangan teksturnya.

Berbeza dengan kentang nyah hidrat, ia dihasilkan dalam bentuk emping, tepung atau hirisan. Biasanya, ia digunakan dalam perkhidmatan penyediaan makanan dan bakeri atau tujuan pengeluaran makanan secara umum.

Emping kentang pula biasa digunakan dalam produk snek kentang rekaan termasuk berbentuk kepingan dan semperit manakala kentang nyah hidrat berbentuk hirisan, dadu atau cincang mempunyai pelbagai kegunaan.

Disebabkan itu, kentang menjadi makanan sesuai untuk dihidangkan kepada tetamu menggunakan pelbagai jenis masakan berbeza.

Justeru, Lembaga Kentang Amerika Syarikat (USPB) memperkenalkan pelbagai cara baru menggunakan kentang sebagai ramuan utama dalam masakan di Grand Salon, Hotel Le Meridien Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Memperkenalkan empat menu roti kecil yang mempunyai bahan di atasnya (canape), ia mudah disediakan untuk dihidang kepada tetamu.

Selain pencuci mulut, Chef Eksekutif Hotel Le Meridien Kuala Lumpur, Antoine turut menunjukkan cara menyediakan makan malam menggunakan bahan asas iaitu kentang.

Untuk maklumat lanjut layari laman web www.potatoesusa-malaysia.com dan www.potatogoodness.com.

Resipi kentang merah dengan rendang ayam

Bahan:

5 biji kentang merah

1 liter minyak sayuran

250 gram rendang ayam

5 keping papadom berempah

Garam dan serbuk lada putih

Daun ketumbar

Cara menyediakan

1- Bersihkan kentang merah dan potong bahagian atas serta bawah. Kemudian, potong kentang menjadi dua bahagian.

2- Menggunakan pencedok atau sudu, keluarkan isi di bahagian tengah.

3- Rebus bahagian luar kentang di dalam air mendidih selama 15 hingga 20 minit sehingga lembut.

4- Tapis kentang dan alihkan ke atas tisu untuk menyerap lebihan air.

5- Panaskan minyak sayuran dan goreng kentang hingga berwarna coklat keemasan.

6- Alih kentang ke atas dulang yang beralas kertas penyerap minyak dan taburkan sedikit garam serta serbuk lada putih ke atasnya.

7- Letakkan rendang ayam yang dicincang atau dipotong dadu di atas kentang. Hidangkan terus bersama papadom berempah di atasnya dan daun ketumbar sebagai hiasan.

No comments: