Monday, October 22, 2012

Panduan membeli minyak wangi



ADAKAH anda sering menerima promosi minyak wangi terkemuka dengan tawaran harga yang sangat murah?  

Awas: ia berkemungkinan besar adalah palsu. Bagi pengguna biasa, adalah sukar untuk mengenal pasti dan membezakan minyak wangi yang palsu dengan yang tulen.

Kebanyakan minyak wangi palsu mempunyai pembungkusan yang amat menyerupai produk yang tulen; sama ada dari segi kotak luaran hinggalah kepada bentuk botol. Pada hiduan pertama, minyak wangi palsu memberikan bau yang seakan serupa dengan yang tulen tetapi ia akan cepat pudar dan seringkali meninggalkan bau yang masam atau pahit.

Yang lebih membimbangkan ialah kandungan bahan yang digunakan dalam pembuatan minyak wangi palsu itu yang berkemungkinan besar boleh membahayakan kesihatan pengguna.

Tip-tip untuk memilih minyak wangi tulen

1. Tempat jualan

Minyak wangi palsu sering dijual di tempattempat seperti kaki lima, pasar malam, dan gerai-gerai di tepi jalan. Tempat yang paling baik dan terjamin untuk mendapatkan minyak wangi tulen adalah di kaunterkaunter runcit eksklusif yang menjual jenama-jenama yang terkenal yang biasanya terdapat di pusat membelibelah terkemuka.

2. Harga Minyak

wangi tulen secara amnya adalah produk yang mahal, yang biasanya berharga ratusan ringgit untuk satu botol yang kecil. Oleh itu, jikalau terdapat jenama-jenama terkemuka yang dijual dengan harga puluhan ringgit sahaja, maka berkemungkinan besar ia adalah minyak wangi palsu.

3. Pembungkusan

Pembungkusan untuk minyak wangi palsu biasanya adalah lebih kasar dan tidak jelas. Semasa membeli minyak wangi yang biasa anda gunakan, sebaikbaiknya bawa bersama kotak minyak wangi tulen yang lama untuk memeriksa ketepatan ejaan, logo jenama, gambar dan huruf-huruf cetakan halus (fineprint).

4. Kandungan

Ambil perhatian tentang kandungan minyak wangi dengan menelitikan warna dan keadaan fizikal minyak. Ia sepatutnya jernih dan tidak terlalu berminyak.

5. Bau

Minyak wangi tidak sepatutnya berbau masam atau pahit. Anda boleh semburkan sedikit atas serpihan kadbod kecil dan biarkannya selama sekurang-kurangnya setengah jam. Minyak wangi palsu akan semakin pudar baunya berbanding dengan minyak wangi yang tulen.

6. Jaminan penjual

Pastikan penjual memberikan jaminan 100% ketulenan minyak wangi yang dibeli dan (kebiasaannya sijil ketulenan daripada pengeluar akan disertakan bersama) dan juga polisi pulangan (return policy) sekiranya anda tidak berpuas hati dengan produk yang dibeli.

7. Pembelian menerusi internet

Sekiranya anda membeli menerusi internet, perkara pertama yang harus diperhatikan adalah keselamatan proses pembelian yang terpapar pada URL anda (terdapatnya huruf "s" dalam "https" dan juga satu ikon mangga kunci dalam pelayar internet anda). Pastikan juga penjual mempunyai alamat dan nombor telefon kedainya dan ketahui juga bagaimana cara untuk membuat pembatalan dan pulangan balik (product refund) sekiranya produk tersebut tidak memuaskan anda.

- Sumber: Consumer NZ (New Zealand Consumer Association)

1 comment:

NURUL YUDIANTO said...

Hari yang baik untuk semua warga negara Indonesia, nama saya Nurul Yudianto, tolong, saya ingin membagikan kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini sehingga semua warga negara Indonesia berhati-hati dengan pinjaman peminjam di internet dari NIGERIA dan lainnya bagian dari AFRIKA,

Setelah beberapa waktu mencoba mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman online tetapi saya menipu dan kehilangan Rp18,7 juta, untuk seorang wanita di saudi arabia dan Nigeria.

Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan teman saya Ny Rika Nadia (rikanadia6@gmail.com) yang kemudian memperkenalkan saya kepada Lady Esther, manajer Cabang Access Loan Firm, jadi teman saya meminta saya untuk melamar dari LADY ESTHER, jadi I Screams menuangkan dan menghubungi LADY ESTHER. via email: (estherpatrick83@gmail.com)

Saya mengajukan pinjaman sebesar Rp200 juta dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk transfer pinjaman, saya diperintahkan untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit I dan dalam waktu kurang dari satu setengah jam uang pinjaman telah dimasukkan ke dalam rekening bank saya.

Saya pikir itu lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan jumlah Rp200 juta. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan telah menjawab doa saya dengan buku pinjaman dengan pinjaman awal saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

Semoga Tuhan memberkati LADY ESTHER untuk mewujudkan kehidupan yang adil bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. LADY ESTHER dengan baik melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) atas pinjaman Anda

Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (nurulyudianto2@gmail.com) Salam