Wednesday, July 4, 2012

Tindakan apabila enjin tiba-tiba mati

Panduan pemeriksaan berikut mungkin boleh anda lakukan ketika berhadapan dengan masalah itu. Lakukan pemeriksaan berikut mengikut turutan.

* Periksa air bateri. Pastikan air bateri cukup iaitu paras airnya mesti merendam keseluruhan plat bateri.

* Periksa kepala bateri, pastikan tidak berkarat atau mempunyai keladak putih dan ketat. Jika berkarat, buka kepala bateri, kikis karat dengan kertas pasir atau pemutar skru, selepas itu pasang balik dengan ketat.

* Periksa air radiator. Jika kering tambahkan.

* Periksa palam pencucuh jika terdapat kesan minyak, bersihkan. Tukar dengan palam pencucuh sekiranya ia terlalu kotor atau sudah lama tidak menukarnya. Untuk mengelakkan masalah lain berulang pemilik kenderaan digalakkan menukarkan palam pencucuh setiap 40,000 kilometer.

* Periksa "coil". Biasanya apabila ia panas, ia menjadi punca kenderaan sukar dihidupkan. Puncanya dalam keadaan normal coil mesti sejuk.

* Tunggu sehingga sejuk dan hidupkan kereta. Sekiranya boleh dihidupkan pergi ke bengkel terdekat untuk menukarkannya dengan yang baru.

* Jika selepas menukar `coil' masih sukar untuk dihidupkan ia bermakna berlaku kerosakan pada bahagian kondenser.

* Jika ketika kenderaan dihidupkan ia tersengguk-sengguk kemungkinan besar masalah berkenaan berpunca daripada penapis minyak yang tersumbat.

Sumber: Berita Harian - Wed, Jul 4, 2012 - 1Klassifieds

No comments: