Monday, December 5, 2011

Laman meja

JIKA selama ini kita hanya melihat gubahan bunga keratan hidup menghiasi meja di kediaman, pejabat, hotel dan premis perniagaan, kali ini saya ingin memperkenalkan pula satu lagi cabang seni taman yang dikenali sebagai `Tabletop Gardening.'

Taman atau seni taman atas meja yang sudah lama dipraktikkan di negara barat seperti United Kingdom dan Perancis, merujuk konsep tanaman solo atau pelbagai tanaman hiasan terpilih dan bersesuaian ditanam atau digubah dalam pasu atau bekas tanaman lain. Bekas bersaiz agak kecil ini sesuai dijadikan hiasan atas meja seperti gubahan bunga hiasan hidup.

Selain di dalam kediaman dan pejabat, gubahan ini juga sesuai bagi luar premis seperti diletakkan di meja taman. Ia bersifat mudah alih dan boleh ditukar ganti dengan pokok baru agar sentiasa nampak segar, cantik dan menarik. Pada masa yang sama pokok yang kurang subur itu boleh diberi rawatan semula seperti dibaja, ditukar atau ditambah medium tanamannya agar kembali tumbuh subur semula. Konsep ini juga begitu sesuai sekali dipraktikkan untuk semua kediaman terutama bagi mencantikkan ruang kediaman yang sempit seperti dan apartmen.

Pemilihan Tanaman

Antara ciri-ciri tanaman sesuai


* Pokok jenis berdaun kerana dapat hidup subur, tahan lama kerana sesuai tumbuh di tempat teduh.

* Pokok yang ada keperluan hidupnya yang dari segi medium tanaman, dedahan kepada cahaya matahari, siraman air dan kelembapan.

* Pokok bersaiz kecil dan mongel dengan pertumbuhan yang agak lambat.

* Pokok tahan lasak dan tidak memerlukan penjagaan yang rapi.

Bagi menghasilkan gubahan menggunakan beberapa tanaman hiasan terpilih yang menarik dan cantik daunnya, sediakan bahan seperti berikut (foto 1):

* Pelbagai tanaman berdaun cantik dan menarik. Ini termasuk ciri tumbuh menegak seperti pokok Syngonium kacukan dan pokok Aluminium; penutup bumi atau menjalar seperti Episcia dan bentuk pokok bunga kembang seperti Cryptanthus dan Chlorophytum.

* Bekas gubahan: Pilih bekas bentuk unik, cantik dan menarik.

* Medium tanaman untuk pokok berpasu

* Batu kerikil berwarna-warni sebagai hiasan

* Lumut `Sphagnum moss' bagi mengekalkan kelembapan medium tanaman sentiasa.

Kaedah gubahan

* Tutup bahagian bawah bekas gubahan menggunakan sabut kelapa atau jaring agar medium tanaman tidak mudah terkeluar (foto2).

* Masukkan campuran tanah untuk pokok berpasu 3:2:1 (Tanah peroi:Tanah gambut:Pasir sungai) (foto 3) yang telah campurkan dengan sesudu baja najis kelawar atau ayam yang siap diproses untuk membekalkan baja yang diperlukan oleh pokok dalam gubahan ini.

* Keluarkan tanaman dari pasu masing-masing dan tanam dalam bekas gubahan (foto 4). Tanam pokok yang tinggi di belakang dan pokok yang rendah tanam di hadapannya. Kemudian tanam pokok jenis menjalar di hadapan sekali dan biarkan rantingnya berjuntai di tepi bekas gubahan agar nampak menarik.

* Letakkan batu kerikil pelbagai saiz di bahagian atas medium tanamannya bagi mencantikkan gubahan (foto 5).

* Siram air dan letakkan gubahan di tempat teduh.

Selepas beberapa hari apabila pokok kembali segar semula bolehlah dipamerkan di mana yang dikehendakki (foto 6).

Selamat mencuba!

INFO

Tip penjagaan

* Gubahan perlu dibawa keluar untuk didedahkan kepada cahaya matahari beberapa hari dalam seminggu.

* Ubah kedudukan pasu seminggu sekali agar pokok tidak tumbuh sehala biasanya ke arah matahari saja.

* Cuci daun pokok yang berdaun licin seperti pokok Aluminium dengan cecair pengilat daun agar nampak cantik dan berkilat sentiasa.

Sumber: Berita Minggu - Sun, Nov 27, 2011 - Rona - Oleh AbuBakr As-Siddiq

No comments: