Monday, October 17, 2011

Dimensi Soho

ZAMAN teknologi jalur lebar menyaksikan aliran pembukaan pejabat mini di rumah. Selain bekerja dalam persekitaran selesa, berurusan dari rumah berupaya menjimatkan perbelanjaan khususnya kos pengangkutan dan upah pengasuh. Namun, menyediakannya tidak semudah disangka sebaliknya mempunyai beberapa panduan asas perlu diikuti, antaranya;

1 CUBA dulu perabot sebelum beli misalnya duduk di kerusi, merasai keselesaan serta kekukuhannya. Sewaktu duduk, pastikan kaki mencecah lantai dan penyandar kerusi berupaya menampung bahagian belakang. Ini penting kerana kerusi tidak sesuai boleh menyebabkan anda cepat letih, sakit belakang dan menjejaskan tumpuan terhadap kerja bagi jangka panjang.

2 BAGI komputer atas meja, pastikan skrin berjarak 16 hingga 28 inci dari anda dengan kedudukan puncak skrin setara kepala anda. Selain membantu melihat dengan tepat, ia menghindar sakit tengkuk akibat menunduk atau mendongak memandang skrin. Lain halnya bagi komputer riba yang sukar ditentukan kedudukannya, anda perlu merehatkan mata buat seketika.

3 KURANGKAN ketegangan mata dan keperluan memakai cermin mata dengan menyelaraskan skrin mengikut cahaya dalam ruang. Jika skrin dilihat silau, beli lapisan pelindung silau dan kalau beralih tempat, pastikan komputer ditempatkan bersudut 90 darjah daripada punca silau.

4 ADAKAH kaki anda tidak mencecah lantai setiap kali duduk di kerusi? Masalah ini dapat diatasi dengan menyediakan bangku merehatkan kaki. Jangan ambil mudah gunakan buku panduan telefon dan fail lama sebagai tempat mengalas kaki sementara. Hakikatnya anda perlukan sistem sokongan badan yang baik jika tidak mahu sengal otot khususnya di bahagian kaki.

5 WARNA penting dalam membangkitkan suasana dan bagi ruang pejabat, biru dan hijau dipercayai pilihan bijak. Kajian membuktikan biru serta hijau berupaya mengurangkan ketegangan mata selain meningkatkan daya tumpu terhadap kerja. Ruang pejabat berlatar warna semula jadi memberikan kerjasama yang baik ketika bekerja namun tidak berupaya membangkitkan inspirasi. Namun, elakkan memilih warna cerah seperti kuning dan putih berikutan kecenderungannya memantulkan cahaya yang mampu menyakitkan mata.

6 PERSEKITARAN pejabat yang bersih dan berbau harum menjadi daya tarikan utama untuk pelanggan berkunjung lagi. Sebaliknya ruang yang pengap serta berbau kurang enak menyebabkan pelanggan serik untuk berurusan dengan anda.

7 KEADAAN meja bersepah mungkin biasa bagi anda, namun tidak memberikan imej yang baik di mata pelanggan. Sebab itu, diperlukan sebuah rak besar berhampiran meja anda bagi menempatkan semua fail serta dokumen penting. Dengan ini, permukaan meja akan bersih dan sentiasa dalam keadaan bersedia untuk memulakan projek baru.

8 BELI kelengkapan pejabat terbaik, namun pastikan harganya dalam lingkungan belanjawan ditetapkan. Ketika membeli, fikirkan kegunaannya untuk jangka panjang. Elakkan ambil mudah dengan menganggap meja makan serta beberapa kerusi berlainan reka bentuk sesuai dijadikan sebahagian kelengkapan pejabat. Sebaliknya, ia menunjukkan anda seorang tidak serius bekerja kerana gagal merancang gaya penataan serta suasana sewajarnya bagi tujuan itu.

9 BEKERJA dari rumah ada kala menyukarkan pembahagian masa. Disebabkan terlalu seronok dan leka dengan kerja, tidak sedar anda sudah mengambil sebahagian masa peribadi yang sepatutnya diperuntukkan untuk bermesra bersama keluarga selain melakukan tugasan rumah seperti mengemas, urusan dobi, membersih garaj dan sebagainya. Masalah ini hanya dapat diatasi melalui perancangan jadual tetap dan pastikan anda mematuhi tempoh masa bekerja seperti tertulis dalam jadual itu.

10 TUMBUHAN hijau membantu menghidupkan ruang, menambah warna selain mengurangkan aura rasmi dan tegang suasana pejabat. Satu kelebihan bagi yang memiliki jari subur sertakan cintakan alam. Namun jika sudah ada tumbuhan hijau, pastikan ia dijaga dengan baik. Jangan dibiarkan daun layu dan kering akibat tidak bersiram kerana ia membawa persepsi seolah-olah anda tidak prihatin selain gagal menjalankan tanggungjawab dengan baik.

INFO

Prosedur buka pejabat di rumah

* Mereka yang berhasrat memulakan perniagaan dan menyediakan pejabat di rumah dinasihatkan mengikut skop garis panduan dikemukakan pihak berkuasa tempatan. Bagi penduduk di Lembah Klang misalnya Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menetapkan syarat berikut: Kelulusan kebenaran perancangan skim kediaman pejabat adalah kelulusan kebenaran perancangan sementara.

* Kelulusan kebenaran perancangan akan ditarik balik sekiranya pembangunan memberi kacau ganggu kepada jiran.

* Saiz setiap unit kediaman untuk kediaman pejabat tidak melebihi 2,000 kaki persegi.

* Aktiviti perdagangan berasaskan teknologi dan pengetahuan boleh menggunakan rumah sebagai pejabat.

* Pemilik perlu memastikan aktiviti perniagaan tidak memberi kacau ganggu kepada jiran atau kawasan kejiranan kediaman. Aktiviti perniagaan seharusnya tidak mengeluarkan bunyi, asap, bau, habuk dan penggunaan kenderaan yang memberi kacau ganggu kepada kejiranan. Kegunaan sebagai gudang dan penggunaan bahan binaan serta bahan berbahaya tidak dibenarkan.

* Bilangan pekerja yang dibenarkan seramai tiga orang seunit bagi setiap unit skim kediamanpejabat.

* Kelulusan kebenaran perancangan sementara akan diberi dalam tempoh tiga tahun dan pemohon perlu mengemukakan permohonan lanjutan selepas tempoh tamat.

* Alamat unit kediaman boleh digunakan untuk tujuan perniagaan.

Papan iklan perniagaan dibenarkan dan pelan mengikut garis panduan yang ditetapkan.

* Semua keperluan aspek keselamatan perlu diambil kira untuk memastikan aktiviti tidak memberi kemudaratan kepada jiran. Pemohon juga perlu mematuhi kehendak agensi teknikal lain seperti bomba, Jabatan Kebajikan Masyarakat, Jabatan Pelajaran atau jabatan berkaitan.

* Pengiklanan atau pemasangan poster perniagaan dan aktiviti yang boleh memberi kesan sampingan kepada orang awam tidak dibenarkan. Penggunaan elektrik mesti tidak melebihi penggunaan purata unit kediaman biasa.

Sumber: Berita Minggu - Sun, Oct 9, 2011 - Rona - Oleh Bennie Zie Fauzi

No comments: