Saturday, August 20, 2011

Berjaga ketika memandu

APABILA memandu pada jarak yang jauh, terutama pada waktu malam, ia adalah perkara biasa untuk rasa mengantuk, terutamanya selepas hari yang panjang dan memenatkan. Ini sudah tentu adalah satu situasi yang merbahaya. Selain dari berhenti jalan raya dan tidur sebentar, apa lagi yang oleh dilakukan untuk berjaga dan terus memandu?

Langkah-Langkah

Minum minuman bertenaga. Ini boleh meningkatkan tahap kewaspadaan untuk satu jangka masa yang sesuai ketika memandu. Selain itu, hisap atau mengunyah epal, oren, atau pun lemon untuk mengekalkan deria rasa anda terjaga. Lebih masam item makanan tersebut yang lebih baik.

Berhenti di tempat yang selamat sebelum memakan apa-apa yang tidak boleh masuk ke dalam mulut anda terus. (Walaubagaimanapun, makan semasa memandu boleh menyebabkan kemalangan).

Makan secara perlahan-lahan. Jika anda mempunyai snek yang dalam bentuk ketulan kecil, makannya satu persatu. Sebaliknya, makan dengan sikit apa sahaja yang anda ada. Jadikan setiap satu berbaloi. Jika anda lebih aktif, lebih senang untuk anda berjaga.

Minum dengan banyak. Kopi amat berkesan disebabkan ia mempunyai kafein di dalamnya, yang boleh membuatkan anda tidak mengantuk.

Selain itu, berhenti dengan kerap untuk ke tandas boleh membuatkan minda anda segar untuk kawasan rehat yang seterusnya.

Mendengar muzik. Selain dari mendengar pilihan muzik anda sendiri, lebih menjengkelkan muzik itu lebih baik. Jangan dengar muzik yang anda suka, lebih-lebih lagi jika ia berirama dan menyenangkan. Anda akan berada di dalam zon gembira anda dan mula berasa mengantuk. Jika boleh, dengar stesyen yang anda tidak tahan dan pasangnya dengan kuat.

Nyanyi bersama-sama, atau, berbual dengan seseorang di dalam kereta itu. (Elakkan daripada bercakap dalam telefon bimbit kerana ia akan menimbulkan risikonya tersendiri). Menyanyi dan berbual adalah sesuatu yang membuatkan anda aktif tanpa menganggu pemanduan anda.

Buka Tingkap. Angin yang kuat dan dingin ke muka anda boleh membuatkan anda lebih berjagajaga, tetapi pastikan ia tidak membuat mata anda kering (perkara ini biasa berlaku kepada pengguna kanta lekap).

Goyangkan kepala anda dari semasa ke semasa dan ambil nafas yang panjang. Pertimbangkan untuk mengambil ubat presikpsi jika tidur semasa memandu ialah sesuatu yang tidak boleh dielakkan, sebagai contohnya jika anda mempunyai gangguan tidur semasa tukar shift/shift work sleep disorder (SWSD). Letakkan kerusi itu pada posisi yang anda tidak biasa, tetapi pastikan anda mempunyai penglihatan yang baik terhadap jalan dan cermin anda. Apabila anda telah membiasakan diri, tukarkan posisi itu semula!

Kunyah gula-gula getah. Ia mampu menghalang anda dari menguap justeru mengelakkan anda berasa mengantuk. Pastikan anda terus mengunyah walaupun mulut anda berasa penat.

Tips Memandu Dengan Selamat

Terdapat banyak jenis kenderaan anda boleh pandu, tetapi terdapat langkah-langkah yang khusus patut diambil untuk memastikan keselamatan anda. Berikut adalah beberapa tips berguna untuk keselamatan anda.

* Pakai tali pinggang keledar.

* Elakkan meletak kenderaan dengan haram, kenderaan anda mungkin akan ditarik atau disaman. Pastikan anda ingat dimana anda letak kenderaan anda.

* Jangan langgar lampu merah. Bertimbang rasa terhadap pengguna jalan raya yang lain. Berhati-hati dan patuhi peraturan semasa memandu.

* Berjaga-jaga. Periksa cermin sisi dan cermin belakang anda; pastikan anda boleh melihat semua kenderaan dan pejalan kaki dibelakang dan di hadapan anda.

* Jangan lakukan sesuatu dengan cepat atau tiba-tiba, bagi mengelakkan pelanggaran. Sebagai contoh, memandu secara melulu dan pantas, atau memberhenti secara tiba-tiba.

* Jangan menyelit diantara kenderaan di lebuh raya kerana perbuatan ini sangat merbahaya.

* Berwaspada dengan kenderaan-kenderaan yang besar seperti lori-lori yang besar dan bas. Kenderaan-kenderaan besar ini kebiasaanya mempunyai titik buta atau penglihatan dan pergerakkan yang terbatas.

* Jika kereta anda mempunyai ABS (antilock braking system), tekan brake tersebut sekuat yang anda boleh bagi mengaktifkan mechanisma tersebut untuk membuat hentian kecemasan.

* Perlahan! Anda mungkin rasa terkejut bertapa banyak tekanan dapat dikurangkan jika anda hapuskan rasa terburu-buru anda. Berikan diri anda lebih masa dan nikmati keselesaan memandu.

- Iqbal Syafiq Muhd Sha'ani, ERA Consumer Malaysia

No comments: