Friday, April 30, 2010

Pulih kemasan kaca

KACA berwarna sememangnya cantik dipandang tetapi sangat rapuh. Retakan walaupun kecil sangat membimbangkan kerana berpotensi menyebar luas selain memusnahkan seni keindahan kaca berkenaan.

Justeru, daripada terus membuangnya, elok dibaiki bahagian retak berkenaan. Mengambil masa tiga hingga lima jam untuk disiapkan, bahanbahan diperlukan kebanyakan ada di sekeliling rumah seperti serbuk penaik, dakwat cecair sama warna, kaca berwarna, mangkuk, sudu plastik, 9 x 13 inci dulang kek, mata pisau cukur dan kain lembut. Langkah membaiki cermin retak bermula dengan:

1) Ambil kirakira 1/8 cawan sukatan serbuk penaik untuk diletakkan dalam mangkuk. Campur dua hingga tiga titik dakwat cecair bersama serbuk penaik itu dan dikacau sebati. Periksa warna untuk melihat kesesuaiannya dengan warna kaca yang retak. Tambah lagi dakwat sekiranya warna campuran terlalu cerah dan masukkan lebih serbuk penaik jika warnanya terlalu gelap.

2) Sapu gam khas pada bahagia retak berkenaan.

3) Letak serbuk penaik berwarna tadi menutupi bahagian yang digam. Goncang kaca bagi menyingkirkan serbuk penaik berlebihan. Jika yang dibaiki adalah tingkap berkedudukan menegak, anda disyorkan meletak dulang kek di zon retak supaya lebihan serbuk penaik dapat dikumpulkan di situ. Dalam beberapa saat, gabungan gam dengan serbuk penaik akan menjadi dempul.

4) Campuran dempul tadi disapu rata di celahcelah retakan menggunakan jari. Pastikan anda melakukan dengan pantas sebelum campuran menjadi keras.

5) Lap kaca retak dengan kain basah untuk menyingkirkan sebarang campuran.

6) Buang sebarang campuran yang melekat pada kaca berwarna menggunakan mata pisau cukur.

7) Kaca yang dibaiki dibiarkan kering buat beberapa jam. Selepas tiga hingga lima jam, campuran dempul akan keras dan mengisi lohong retak kaca.

8) Kaca berwarna dijamin tampil elok seperti sebelumnya. Bahkan, tetamu mungkin sukar mengesan bahagian yang pernah retak sebelumnya.

Info

Kaca warna

* Warna pada kaca berkenaan dihasilkan dengan mencampurkan garam metalik sewaktu proses membuatnya.

* Gelas warna membentuk jendela kaca berwarna apabila beberapa keping kecil kaca disusun membentuk pola gambar. Ia kemudian dikukuhkan (secara tradisional) dengan kepingan plumbum sebelum disokong dan diketatkan dengan bingkai.

* Pewarna kuning dan lakaran terperinci elemen yang dianggap menyerlahkan estetika kaca berkenaan.

* Proses membentuk jendela kaca berwarna bermula dengan kelompok warna dilukis atas permukaan kaca lalu kaca dibakar dalam ketuhar atau tanur bagi memastikan ketahanan warnanya.

No comments: