Tuesday, March 30, 2010

Senam kaki untuk keseimbangan

SENAMAN Lunges cukup ringkas tetapi begitu efektif untuk kaki. Pergerakan ini membabitkan keseimbangan dan koordinasi di mana kedua-duanya sangat berguna untuk aktiviti sukan dan membina otot.

Lunges yang menggunakan dumbell adalah yang paling mudah untuk dicuba sebagai permulaan. Bagi anda yang ingin mencuba senaman lunges ini, ikuti maklumat yang dikongsi jurulatih kecergasan Universal Fitness & Leisure Sdn Bhd, Mohamad Izham Mohlis manakala teknik senaman ditunjukkan Fareed Amin ini.

Langkah

1. Pegang kedua-dua dumbell dan letakkan di sisi anda.

2. Letakkan sebelah kaki ke depan dan rendahkan sedikit badan anda dengan membengkokkan sedikit kaki. Bagaimanapun, pastikan anda tidak membuka langkah terlalu besar. Jarak di antara kedua tapak kaki mestilah antara dua atau dua kaki setengah (kira-kira 61 sentimeter).

3. Pastikan kedudukan lutut anda tidak melebihi jari kaki ketika anda merendahkan badan. Pastikan kaki depan anda tegak lurus di atas permukaan lantai.

4. Naik dan turunkan badan anda dalam bilangan yang dikehendaki. Kemudian, tukar kedudukan kaki dan ulang pergerakan seperti yang ditunjukkan tadi.

Tip

1. Sangat penting untuk memastikan bahagian atas badan sentiasa tegak sepanjang senaman ini.

2. Anda juga boleh melakukan senaman ini sambil duduk. Cara ini dapat mengelak anda daripada terlalu membongkok ketika melakukan rutin ini.

3. Jangan buka langkah kaki anda secara selari, sebaliknya buka secara melintang dalam jarak kira-kira 15 sentimeter bagi mengekalkan keseimbangan badan. Kaedah ini juga dapat meningkatkan asas sokongan dan membuatkan badan anda lebih stabil. Ini penting supaya anda tidak hilang keseimbangan ketika melakukan senaman ini.

4. Kesalahan yang sering dilakukan ialah terlalu merendahkan badan. Ini boleh mengakibatkan anda hilang keseimbangan dan boleh mewujudkan tekanan yang tidak diperlukan ke atas bahagian belakang badan anda. Sentiasa cuba untuk memastikan bahagian atas badan berada dalam keadaan tegak. Lakukan senaman ini di hadapan cermin supaya anda dapat melihat kedudukan anda.

Tip sihat

Tip Kesihatan

AMALKAN memakan ikan seperti salmon, herring dan sardin beberapa kali dalam seminggu atau ambil kapsul minyak serat flaks (flaxseed) setiap hari.

Ikan dan minyak serat flaks adalah dua sumber terbaik asid lemak omega 3 yang penting. Tanpa Omega 3, tubuh badan anda tidak dapat berfungsi dengan baik dan boleh menyebabkan pelbagai masalah kesihatan termasuklah kolesterol tinggi dan barah.

1 comment:

dkama said...

dkama tak makan sardin...