My Followers

Panduan beli rumah lelong

Aha, kepada sesapa nak beli rumah lelong, silalah layan artikel nih. Actually, rumah yang aku duduk sekarang nih pun, rumah lelong. Hubby beli cash waktu dia baru berumur 18 tahun. (Sifat suami ialah suka menabung.... Alhamdulillah, next year kami bakal berpindah ke rumah baru. Rumah sekarang ni, nak bagi sewa laks.) Jom Layannnn....


PELUANG mendapatkan rumah lelong tidak harus dilepaskan kerana biasanya berharga lebih murah berbanding pasaran dan adakalanya kita mampu berjimat sehingga 40 peratus.

Jika lokasi menarik, rumah lelong berdaya maju sebagai pilihan pelaburan kerana harga rumah baru yang sedang atau bakal dibina semakin meningkat.

Antara kelebihan membeli rumah yang dilelong ialah kita boleh meninjau terlebih dulu rumah itu untuk melihat sebarang kerosakan atau merancang ubah suai jika perlu serta mendapatkan nasihat guaman.

Kebanyakan hartanah yang dilelong terletak dalam kawasan utama pelaburan. Malah, sebahagian kawasan berkenaan juga sudah dibangunkan sepenuhnya dan pihak bank turut menyediakan pakej pinjaman khas.

Malah, kita hanya perlu membayar deposit lima peratus saja daripada harga rumah berbanding 10 peratus jika membeli rumah biasa, justeru memberi peluang kepada golongan berpendapatan rendah dan sederhana memiliki rumah sendiri.

Rumah lelong sesuai untuk mereka yang berminat membuat pelaburan dalam bidang hartanah kerana dapat menyelamatkan pembeli daripada masalah rumah tidak siap atau pemaju lari.

Bagi mereka yang ingin membeli rumah kedua, rumah lelong adalah yang paling sesuai kerana ia dijual pada harga berpatutan.

Antara tips berguna mengenai cara beli rumah lelong ialah sebelum membeli harta itu, buat carian hak milik secara rasmi di pejabat tanah dan kemudian lawati harta itu serta pergi ke pejabat pemaju untuk mendapatkan maklumat selanjutnya.

Jika boleh, berhubung dengan pelelong untuk perisytiharan jualan lelong dan dapatkan nasihat lanjut daripada peguam bank untuk maklumat lebih lengkap. Kita juga boleh mengambil gambar dan datang ke tempat lelongan pada masa ditetapkan.

Pada hari lelongan, pembida diwajibkan membawa bersama antara lima sehingga 10 peratus harga rizab harta berkenaan (bergantung kepada pelelong), sama ada dalam bentuk bank draf atau tunai dan biasanya cek tidak diterima.

Mereka juga perlu membawa kad pengenalan asal dan dua salinan.

Jika menjadi wakil sebagai pembida, kita perlu membawa kedua-dua kad pengenalan asal dan surat kuasa yang membenarkan kita menjadi wakil mendapatkan lelongan, namun mereka hanya boleh menyertai lelongan untuk hartanah yang berstatus Bumiputera.

Secara asasnya, untuk membeli hartanah/rumah di Lelongan Awam, anda perlulah :

* Menyediakan deposit iaitu bersamaan lima peratus atau 10 peratus daripada harga rezab. Anda perlu memastikan jumlah itu dalam terma Pengisytiharan Jualan dalam iklan lelongan sama ada di akhbar atau pun melalui pelelong. Sebaiknya hubungi pelelong untuk maklumat lanjut.

* Membuat bayaran deposit.

Kebiasaannya dua jenis bayaran diterima untuk deposit adalah melalui `Bankers Cheque' dan `Cashiers Order'.

Walau bagaimanapun, sesetengah bank atau pelelong menerima pembayaran dalam bentuk kad kredit atau tunai.

Anda perlu dapatkan maklumat ini dalam Pengisytiharan Jualan atau menghubungi pelelong dan sebaiknya mengelak daripada membayar secara tunai.

* Mendaftar diri sebagai pembida. Anda boleh hadir pada waktu lelongan seawal satu atau dua jam awal untuk pendaftaran.

Pastikan membawa bersama deposit untuk pendaftaran dan mendapatkan resit bayaran/borang pendaftaran pembida daripada pelelong.

Sila pastikan juga nombor lelongan hartanah sama dengan hartanah yang ingin dibida dan cuba elakkan daripada memaklumkan kepada orang tidak dikenali mengenai hartanah yang ingin dibida dan harga tertinggi yang sanggup anda bida. ni bagi mengelakkan maklumat anda diketahui pihak lain di lelongan berkenaan.

* Menggunakan ejen sebagai wakil anda. Selain menghadiri sendiri lelongan itu, anda boleh mendapatkan khidmat ejen hartanah yang boleh bertindak sebagai wakil anda untuk membuat bidaan.

Pastikan ejen itu adalah daripada wakil syarikat ejen hartanah yang sah.

Anda boleh menghubungi pelelong untuk mendapatkan kepastian mengenai ejen itu.

* Membuat bidaan. Selepas lelongan bermula, anda akan diberikan pad bidaan atau nombor pengenalan bidaan untuk membuat bidaan apabila giliran hartanah yang ingin dibida tiba.

Pelelong akan membaca sedikit maklumat asas mengenai hartanah itu sebelum bidaan dimulakan pada harga rezab. Mereka akan mengumumkan jumlah kenaikan setiap bidaan jika terdapat lebih dari satu pembida, contohnya kenaikan RM1,000 pada setiap bidaan.

Anda hanya perlu menunjukkan nombor bidaan anda apabila ingin membuat bidaan. Lelongan akan berhenti apabila tiada lagi persaingan untuk bidaan.

* Pengumuman pembida berjaya. Selepas tiada lagi pembida yang memuat tawaran lebih tinggi, pelelong akan mengira sehingga tiga kali dan seterusnya mengetuk tukul menandakan lelongan ditutup serta mengumumkan pembida yang berjaya.

Pembida yang berjaya kemudian dikehendaki menandatangani borang penerimaan belian dan membayar baki deposit kepada pelelong.

* Mendapatkan pinjaman. Dalam tempoh 90 hari, pembeli dikehendaki menjelaskan baki harga jualan sama ada dengan mendapatkan pinjaman ataupun membayar tunai. Jika tidak dilaksanakan, pembeli berisiko berdepan kehilangan wang deposit kecuali jika kelewatan yang bukan disebabkan pembeli.

Langkah di atas adalah panduan asas untuk membuat bidaan di lelongan awam. Ia sebenarnya tidak susah untuk dilakukan tetapi bagi mereka yang baru mula mencuba untuk membida, berhati-hati dan sebaiknya mendapatkan nasihat terlebih dahulu sebelum membuat sebarang bidaan. Paling penting, kita perlu mendapatkan terlebih dulu pandangan profesional. Selamat mencuba.

Post a Comment