My Followers

Kekal sihat semasa cuaca panas


1 CUACA panas memberi tekanan fizikal kepada tubuh manusia. Kesan terhadap kesihatan boleh jadi dari tahap sederhana (mild) kepada yang boleh menyebabkan maut contohnya akibat strok haba.

2 Semua orang berisiko menjadi mangsa cuaca panas. Walau bagaimanapun, terdapat kumpulan yang lebih berisiko:

* Mereka yang terbabit dengan kegiatan aktiviti fizikal di luar seperti buruh, peladang, ahli sukan, tentera, polis dan lain-lain.

* Orang dewasa (berumur 40 tahun ke atas mempunyai risiko 10 kali ganda berbanding dengan mereka yang lebih muda).

* Kanak-kanak berumur 5 tahun ke bawah.

* Penghidap penyakit sistem pernafasan.

* Penghidap penyakit darah tinggi, jantung, kencing manis dan penyakit kelenjar tiroid.

3 Risiko bertambah jika mereka memakai pakaian yang tebal dan ketat yang menghalang haba keluar daripada penyejatan/pengeringan peluh.

Gejala cuaca panas melampau adalah:

* Sakit kepala

* Keletihan

* Lemah tumpuan

* Pening

* Lemah otot-otot atau kekejangan

* Mual dan muntah

Keadaan yang terlalu teruk boleh menyebabkan dehidrasi (kekeringan), kekeliruan dan tidak sedarkan diri (koma).

Cara mencegah atau mengurangkan kesan terhadap kesihatan akibat cuaca panas melampau:

ANDA PERLU:

* Minum air kosong dengan banyak tanpa mengira tahap aktiviti fizikal yang anda lakukan. Jangan tunggu sehingga anda dahaga.

*  Minum minuman isotonik kerana ia boleh menggantikan garam dan mineral yang hilang semasa berpeluh.

*  Sejauh yang mana yang boleh, anda perlu berada di dalam rumah/bangunan

* Hadkan aktiviti luar

* Kerap berehat

* Mandi atau gunakan kipas angin untuk menyejukkan tubuh badan anda

* Pakai pakaian yang ringan, berwarna terang dan longgar.

* Pakai topi atau payung yang besar

ELAKKAN:

* Minum minuman yang mengandungi kafein, alkohol, atau kandungan gula yang tinggi.

* Membiarkan seseorang di dalam kereta yang tertutup.

* Bersenam dalam cuaca panas Jika anda mempunyai tanda-tanda masalah berkaitan dengan suhu panas, ingat tip-tip di bawah;

* Keluar dari kawasan yang panas

* Tanggalkan pakaian yang ketat

* Letakkan kain yang basah dan sejuk pada badan

* Gunakan kipas untuk sejukkan badan

* Minum air setiap 15 minit

* Dapatkan bantuan jika keadaan tidak dapat dikawal

Sumber:  Harian Metro -  1Klassifieds 
Post a Comment