My Followers

Periksa air bateri seminggu sekali


BATERI kereta adalah sistem penyalaan dan menyimpan tenaga elektrik bagi menghidupkan enjin kereta yang perlu diperiksa secara berkala.

Pelbagai jenis bateri boleh diperoleh di pasaran sama ada jenis basah atau kering.

Bagi anda yang malas untuk memeriksa atau mengambil tahu mengenai kenderaan, sebaiknya menggunakan bateri kering kerana ia tidak boleh di isi air bateri.

Bagi bateri basah, anda perlu memastikan air bateri sentiasa berada di tahap yang sesuai bagi mengelak plaknya rosak jika air kering.

Jika ada bijak menjaga bateri, ia boleh bertahan untuk tempoh bertahun atau anda mungkin terpaksa menukar bateri baru dalam tempoh enam bulan jika malas menjaganya.

Berikut adalah langkah-langkah yang boleh anda lakukan untuk menjaga dan memelihara jangka hayat bateri sel basah untuk tempoh yang lama:

* Periksa jika terdapat kerosakan seperti retak, bocor atau penutupnya hilang dan wayar pecah.

* Periksa paras air bateri sekurang-kurangnya seminggu sekali dengan menanggalkan penutup sel untuk memeriksa aras elektrolit di dalamnya.

(berhati-hati ketika menanggalkan penutup sel kerana bateri diisi dengan cecair asid menghasilkan gas hidrogen dan mudah terbakar jika terdedah api).

* Aras elektrolit sepatutnya berada di antara had atas. Jika arasnya rendah, tambahkan air bateri dengan perlahan-lahan dan berhati-hati sehingga sampai ke aras yang dikehendaki.

* Pastikan ketika menambahkan air bateri tidak melebihi parasnya yang boleh menyebabkan melimpah dan mungkin menyebabkan kerosakan pada bahagian besi lain.

* Sekiranya terdapat kesan debu putih pada terminal negatif dan positif, ia perlu dibersihkan segera.

* Bersihkan dengan menggunakan bancuhan natrium karbonat (serbuk penaik) dengan campuran air. Bancuhan ini diletak atas terminal bateri dan ia akan berbuih dan bilas dengan air biasa.

Sumber:Harian Metro - Tue, Jan 3, 2012 - 002 - Variasi
Post a Comment