Thursday, February 17, 2011

Seks ketika hamil?

KEHAMILAN bukannya penghalang bagi pasangan suami isteri melakukan hubungan seks. Kebanyakan wanita mengandung takut melakukan hubungan intim bersama suami berikutan bimbang berlaku kontraksi yang tidak diingini, padahal secara tidak langsung aktiviti seks memberi nutrisi bagi pertumbuhan ibu dan bayi.

Boleh dikatakan ramai wanita mengandung terutama yang menunggu kelahiran pertama bimbang melakukan hubungan intim. Oleh kerana malu untuk bertanya dan bimbang untuk percaya sumber maklumat daripada laman web, hubungan mesra pasangan menjadi sedikit pudar dan boleh dikatakan suami agak tidak `bahagia' dalam tempoh lama walaupun teruja menunggu kelahiran si kecil.

Ada juga keadaan apabila suami yang tidak mahu melakukan hubungan intim dengan isteri yang hamil kerana bimbang akan menjejaskan kesihatan isteri dan anak yang dikandung. Paling tidak, suami bimbang akan berlaku pendarahan dalaman.

Apabila kehamilan itu hanya boleh dihasilkan melalui hubungan seksual, mustahil selepas berjaya hamil kita tidak boleh melakukan persetubuhan, kecuali dalam keadaan tertentu apabila ia disahkan doktor boleh memudaratkan.

Tiada sebab hubungan intim itu boleh menjejaskan kehamilan, kata Pakar Sakit Tuan, Dr Ismail Thamby.

Jika wanita mengandung rasa tidak selesa untuk bersetubuh kerana keadaan pening dan loya, itu tidak mengapa.

"Tiada apa yang akan berlaku kepada janin jika hubungan dilakukan kerana tiada kemungkinan anggota kelamin suami terkena kandungan dan tidak mengganggu kandungan dalam perut," katanya.

Jelasnya, anggota kelamin dan rahim wanita adalah dua organ yang berbeza kedudukannya walaupun terdapat komunikasi antara organ berkenaan. Pangkal rahim tebal dan pembukaannya ditutup rapat oleh lendir yang tebal serta tiada kemungkinan untuk bahagian itu terbuka.

Beliau berkata, hubungan intim tiada masalah kecuali jika doktor melarangnya. Larangan itu disebabkan oleh pelbagai faktor yang berlaku berikutan keadaan kesihatan.

Antaranya:

* Apabila keadaan kesihatan wanita itu tidak mengizinkan seperti pendarahan selepas persetubuhan, yang mungkin akan berlaku keguguran janin.

* Jika suami menghidap penyakit yang boleh menjangkiti wanita itu, kecuali penyakit itu sudah sembuh,

* Keadaan uri lekat atas atau berdekatan serviks yang boleh mengakibatkan pendarahan jika uri renggang,

* Keadaan pangkal rahim yang renggang (cervical incompetence), yang boleh menyebabkan ia terbuka atau apa apa saja yang boleh memudaratkan kesihatan wanita atau anak dalam kandungan.

Tambah Dr Ismail, pada peringkat awal kehamilan, mana mana posisi hubungan intim juga sesuai. Kekerapan hubungan kelamin semakin berkurangan apabila si isteri mula rasa kurang minat melakukannya.

"Apabila tahap kehamilan meningkat dan perut pun besar, posisi biasa tidak lagi sesuai. Posisi tertentu seperti mengiring, isteri di atas atau yang sesuai dan selesa untuk kedua-dua dua pasangan boleh dilakukan," katanya.

Sebagai nasihat, Dr Ismail berkata, suami perlu tahu sedikit sebanyak mengenai perkara yang tidak diingini, yang boleh berlaku ketika persetubuhan dilakukan ketika isteri sedang hamil.

"Apa pun posisi seks, suami harus pastikan isteri selesa. Jangan meletakkan tekanan atau berat badan pada perut isteri, jangan berlebihan, terlalu kasar atau lupa diri selama hubungan intim berlangsung.

"Jika si isteri mengalami masalah pendarahan selepas persetubuhan atau pada bilabila masa, suami perlu akur nasihat doktor," katanya.

INFO

Panduan posisi terbaik untuk wanita hamil

1. Posisi wanita di atas

* Posisi seks yang banyak digunakan dan yang paling selesa untuk wanita hamil.

* Posisi ini memungkinkan isteri lebih selesa untuk melakukan hubungan intim.

2. Posisi wanita menonggeng

* Hubungan dengan posisi ini tidak memberi tekanan pada perut isteri yang semakin membesar. Oleh itu, isteri akan berasa lebih selesa.

3. Posisi duduk.

* Sesuai dilakukan pada peringkat pertengahan hingga akhir kehamilan.

* Posisi ini dilakukan dengan cara suami duduk dan isteri duduk di atas pangkuan suami dan kedua-duanya saing berhadapan atau isteri membelakangkan suami apabila perut semakin membesar.

4. Posisi berlutut atau berdiri.

5. Posisi suami berbaring di atas, tetapi hanya separuh badan.

Sumber: Laman web SekSehat.

No comments: