Wednesday, February 18, 2009

Bila berdendang

Cak cekak udang gamit
Mintak kapoq
Bagi Kunyit

Tom tom bak
Mak ayun dedek
Pecah sebijik
Tinggai serangkai

Ang-ang pisang
Pisang masak layu
Jatuh dalam kumbang
Sambaq bapak yu
Rumah nenek nak reban
EKK...EKK...BUMMMM!

Umbuk umbuk nyoq
Belalang kodek-kodek
Sapa mulut banyak
Kawan tu kena cubit
Cuk cuk pin
Pin dalam cupak
Mana tikus bunting
lari masuk bawah ketiak


Penah dengar tak lagu tu? Hihihi...rasa-rasanya, ramai yang tak tau. Kecuali orang sebelah utara jer. Lagu nih, slalunya budak-budak cukup suka. (termasuk anak aku ler tu...)
Aku tak tau, sapa yang gubah dan buat lirik tu. Dari aku takdak lagih lah sampai sekarang, lagu nih masih wujud. Banyak lagi yang aku taktau. Penah dengar kakak aku nyanyi...tapi terlupa arrrr.

2 comments:

ummiumaira said...

oiit lagu peberet aku 2....
lagi satu lagu
kuling2 sapi bbulu ditelinga
mana anak keling mati
d hulu benua cina

sharhanah said...

hihihi..tu aku x familiar. Lau ada lagu2 rakyat/kg tu, bagi kat aku. Takut pupus laks. Nak nyanyi kat anak2 cucu~~